Skip to main content
Utviklingshelikopteret i vinterlandskap

Årlig stoppes 1 av 10
oppdrag av været. Det er for mange.

Været påvirker luftambulansen

Vinteren er kald, mørk og ofte krevende værmessig. Livreddende innovasjon er kostbart, derfor jobber vi kontinuerlig med en rekke utviklingsprosjekter for å forbedre luftambulansetjenesten. Målet vårt er at de nye løsningene skal tas i bruk for å forbedre tjenesten ytterligere.

En bil kjører i vintervær, men sen fotgjenger går på fortauet

Tre forholdsregler i vinterværet

Vi har alle et felles ansvar, både for oss selv og hverandre:

  1. Sørg for å ha Hjelp 113-appen på mobilen
  2. Last ned og print ut nødplakaten, både hjemme og på hytta.
  3. Ta vare på deg selv og andre: Beregn god tid, og kjør og gå forsiktig!
Utviklingshelikopteret flyr i overskyet vær

Din støtte går til livreddende innovasjon

Værkamerainstallasjon

Værkamera

166 værkamerastasjoner står i dag rundt i landet for å kunne bistå helikoptermannskapene med å kartlegge værforhold før oppdrag.

Da kan de selv ta avgjørelser om det er trygt å fly, hvilke forhold som er i vente og hvilken rute de skal velge.

Landingslys på Lørenskog

Tåkelys

En 210 meter lang lysrekke er installert på landingsplassen ved luftambulansebasen på Lørenskog. 

Lysene gjør at pilotene kan se landingsplassen på lang avstand. Dette skal bidra til en tryggere innflyvning og landing når det er dårlig sikt.

Løsningen skal testes videre.

Illustrasjon av GPS-flyging i mørket.

GPS-ruter

5 nye GPS-ruter ble tatt i bruk i 2024.

Dette kalles PiNs-ruter (Point in Space) og benytter satellittbasert navigasjon. På den måten kan legehelikopteret fly ved hjelp av instrumenter. Det er med på å redusere sjansen for at piloten må snu på grunn av uforutsigbare værforhold.

Les mer om våre utviklingsprosjekter

00 / 00
00 / 00
Utviklingshelikopteret i vinterlandskap

Kjøp en gave som redder liv

Nå kan du gi bort en livsviktig gave med mening. Gaver som redder liv støtter vårt viktige arbeid!

Gaver som redder liv støtter blant annet vår forskning på behandling av hjertestans utenfor sykehus, at legehelikoptrene trygt kan dra ut på oppdrag i det som tidligere har vært umulig flyvær og vår forskning på helikoptertransport av nyfødte babyer.

Det koster ingenting å være bedre forberedt