Årlig stoppes 1 av 10 luftambulanseoppdrag av været. Det er for mange. Ved å utvikle GPS-baserte innflygingsruter, værkamerastasjoner og tåkelys ønsker vi å redusere antall avlyste oppdrag – uten at det går på bekostning av sikkerheten.
Med denne gaven støtter du vårt arbeid for at legehelikoptrene trygt kan dra ut på oppdrag i det som tidligere har vært umulig flyvær.
En trygg vei i uvær
Gi bort en symbolsk gave
* Bilderamme medfølger ikke
Tryggere for både pasient og crew
Dårlig sikt, tette skydekker og uforutsigbare værforhold hindrer ofte legehelikopteret i å rykke ut. Vær er en av de vanligste årsakene til at luftambulanseoppdrag avlyses.
Ved å utstasjonere over 140 værkameraer over hele Norge sørger Stiftelsen Norsk Luftambulanse for at mannskapene vet hva som venter dem og hvilken rute de bør velge.
I tillegg kan piloten navigere seg gjennom selv det tetteste skydekket ved hjelp av GPS-baserte flyruter. Nå ser vi også på muligheten for å sette opp tåkelys som geleider helikopteret inn til helipaden.
Tåkelys
Trygg innflyging og landing i dårlig sikt er en utfordring for luftambulansetjenesten. Livsviktig tid for den syke eller skadde går tapt. Kan avanserte innflygningslys – altså tåkelys – være en løsning?
Innflygningsruter
Vi utvikler stadig flere satellittbaserte innflygningsruter. Disse gjør det mulig for legehelikopteret å instrumentfly inn til sykehus, baser og lokalsamfunn i lavt skydekke og dårlig sikt. Dette er standard teknologi for rutefly som kun beveger seg mellom flyplasser, men revolusjonerende for legehelikoptre som i praksis flyr og lander overalt.
Værkamera
Stiftelsen Norsk Luftambulanse har plassert over 140 værkamerastasjoner rundt omkring i Norge. Disse brukes av helikoptermannskapene for å kartlegge værforhold før oppdrag, og dermed ta avgjørelser om det er trygt å fly, hvilke forhold som er i vente og hvilken rute de skal velge. Til sammen knipses over 35 000 bilder mellom Berlevåg i nord og Kristiansand i sør.