Skip to main content
Hjelp 113-appen: Kvinne holder mobil med Hjelp 113-appen åpen

Hjelp 113-appen
vet alltid hvor du er

Appen Hjelp 113 sender automatisk melding til nødsentralen enten du ringer 110, 112 eller 113 gjennom appen. Last ned og start appen Hjelp 113 nå.

Med Hjelp 113 har du alle nødnummer på ett sted i tillegg til nummer til nærmeste legevakt. I tillegg sendes koordinatene dine automatisk til nødsentralene når du ringer gjennom appen. Sentralene kan også sette opp videosamtale gjennom appen.

Kom i gang med 113-appen

  1. Last ned eller oppdater appen
    1. Finn appen din i Apple Store eller Google Play
  2. Start opp appen etter nedlastning
  3. Registrer mobilnummeret ditt
  4. Bruk den når du må ringe 113
Hjelp 113-appen finner deg når du ikke vet din eksakte posisjon. Bilde av øvelse i skredsøking på Camp Torpomoen.

Automatisk varsling til nødsentralen om hvor du er

Hvis en ulykke eller en akutt sykdom oppstår kan appen Hjelp 113 fortelle redningsmannskapene nøyaktig hvor du befinner deg.

Helsedirektoratet anbefaler alle å ringe 113 fra appen.

Appen Hjelp 113 har fått øyne. Nå kan du gi nødsentralene tilgang til kameraet i telefonen din når du ringer gjennom appen. Det kan gi riktig hjelp fortere og spare livsviktig tid.

Video i appen

Operatørene kan nå få overblikk over situasjonen gjennom kameraet på telefonen din gjennom Hjelp 113.

Løsningen er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, i tett samarbeid med 113-sentralene og helsemyndighetene.

I appen Hjelp 113 kan du finne hjertestartere i nærheten via et kart.

Finn nærmeste hjertestarter i appen

I appen er det også en oversikt over tilgjengelige hjertestartere i området.

Det offentlige hjertestarterregisteret 113.no er implementert i appen. Vet du av en hjertestarter som ikke er registrert i appen? Da kan du registrere den her.

Møt noen som har blitt reddet

Den nødvendige utviklingen av metoder og teknologi som kreves for å redde flere i morgen enn vi kan i dag, den dekkes ikke av staten. Den er det vi som står for, sammen med alle som støtter oss.

00 / 00
00 / 00

Ofte stilte spørsmål

Når du laster ned Hjelp 113, er du nødt til å legge inn mobilnummeret ditt. Årsaken er at appen ikke greier å automatisk hente mobilnummeret fra smarttelefonen.

Derfor sender vi en kode via SMS til nummeret som oppgis. Koden må dermed legges inn i Hjelp 113 for å verifisere at brukeren eier det registrerte nummeret.

Dersom du har mottatt en kode fra Hjelp 113 uten å ha lastet ned appen, er det sannsynlig at noen har tastet feil telefonnummer. I disse tilfellene kan du overse koden.
Hjelp 113 benytter smarttelefonens innebygde GPS. GPSen bruker mobilnettet og kjente WiFi-routere i nærheten.

Den får rede på hvilken basestasjon smarttelefonen din har kontakt med. Når den vet det, vet den også hvilke satellitter den skal se etter.

Fordi den derfor kan ekskludere mange satellitter, bruker den også kortere tid på å finne de korrekte koordinatene. Dette ligger utenfor Hjelp 113 og er kun håndtert av din smarttelefon.
Appen benytter smarttelefonens egne ringefunksjon. Å ringe fra appen er det samme som å ringe direkte fra smarttelefonen.

Appen slår nummeret for deg, men før den slår nummeret, sender den inn en datapakke med posisjonen din. Denne datapakken sendes via mobildata, dersom mobilen har mobildata tilgjengelig (du må ha minimum Edge-dekning).

Våre tester viser at det kan ta inntil fem sekunder å sende posisjonen din på de svakeste Edge-dekningene som fremdeles er brukbare i Norge.

Har du ikke mobildekning, kan appen dessverre ikke ringe for deg. Da viser vi til forklaringen til Telenor om hvordan ringe nødnummer uten dekning (punkt 8).
Les flere stilte spørsmål

Bli med på å utvikle Hjelp 113-appen du også