Skip to main content

Flyger Jens Fjelnset fant opp værkamerasystemet

Det begynte med en enkel kameraboks på en låvevegg. I dag er værkameraene uunnværlige for luftambulansetjenesten i Norge. Snart blir systemet enda mer treffsikkert.

Publisert: 03.02.2022

Tekst og video: Rolf Magnus W. Sæther / Foto: Marianne Wennesland

– Været er det som skaper mest problemer for oss i legehelikopter-tjenesten. Så mye som ett av ti oppdrag stoppes av dårlige værforhold, sier flyger Jens Fjelnset i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Men der andre bare snakker om været, gjør Jens noe med det.

I 2013 satt trønderen på vakt på basen i Ål og var frustrert over nok et avbrutt oppdrag på grunn av tett skydekke.

Han fikk en idé:

Hva med å plassere ut kamerabokser på steder på steder hvor legehelikoptrene ofte flyr? Kameraene skulle ta høykvalitetsbilder av været. Slik ville det bli lettere for pilotene å avgjøre hvor det er forsvarlig å fly og å planlegge raskeste rute til pasienten.

Det første værkameraet ble hengt opp på denne låven i Hallingdal i 2013.
Vi har mange ganger kommet raskere frem til pasienten takket være værkameraene, sier Jens Fjelnset.

Noen måneder senere hang den første værkamerastasjonen på en låvevegg i Stavn i Hallingdal.

– Vi visste ikke helt hvor vi skulle sette det første kameraet. For å finne ut om konseptet funket, måtte vi ha en plass som var mørk og lå nede i en dal, på en rute vi flyr ofte. Gården i Stavn var perfekt, cirka halvveis mellom basen i Ål og sykehusene på Østlandet, sier Fjelnset.

Værkamerasystemet utvikles stadig

Siden 2013 har snart 150 værkamerastasjoner kommet på plass over hele landet, i all hovedsak finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanses støttemedlemmer og støttebedrifter. Parallelt har kameraboksene blitt oppgradert med nyere og smartere teknologi innvendig.

Stasjonene gir alle basene viktig værinformasjon, og er blitt et uunnværlig beslutningsverktøy.

– Før vi fikk værkameraer over alt, måtte pilotene prøve og feile på forskjellige veier mot målet. Det stjal tid fra pasientene i andre enden. I dag er vi tryggere på at vi har valgt riktig rute samtidig som flysikkerheten er høyere. Jeg vet av erfaring at vi mange ganger har kommet raskere frem til pasienten takket være værkameraene, konstaterer Fjelnset.

Værkameraene gir svært gode nattbilder. Dette er fra den aller første stasjonen som står plassert i Hallingdal.

Værkamerasystemet begynner å bli godt utbygget i Norge. Men det er ikke tid til å hvile på laurbærene for Jens og utviklerne i Norsk Luftambulanse. Fremtidsplanene er ambisiøse.

– Akkurat nå utvikler vi automatisk ruteplanlegging. All tilgjengelig værdata samles i værkamerasystemet HemsWX, som basert på dette forslår den beste flyruten frem til pasienten. Værkameraene er ett av mange verktøy satt sammen i et system for å ta beslutninger, sier Fjelnset.