Skip to main content

100 meter innflygingsrute

I dag finnes det mange innflygingsruter, men vi trenger mange fler. Denne symbolske gaven støtter arbeidet vi gjør for å utvikle trygge og effektive veier i luften, slik at enda flere oppdrag kan gjennomføres.

Innflygingsruter er forhåndsprogrammerte baner helikoptrene kan fly. Disse rutene hjelper pilotene å navigere når sikten er dårlig. Teknologien er laget, driftes og brukes av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Systemet er tatt i bruk av Redningshelikoptertjenesten og Politiets helikoptertjeneste. Sammen øker vi antall oppdrag som kan flys på.

* Bilderamme medfølger ikke

PinS-ruter over sør-Norge. Instrumentflyvning.

Kommer frem i dårlig sikt med instrument­­flygning

Rundt hvert tiende legehelikopteroppdrag blir avlyst eller avbrutt på grunn av dårlig vær. Et satellittbasert navigasjonssystem gjør det mulig å instrumentfly inn mot landingsplasser når sikten er dårlig.

Satelittbaserte innflygingsruter

I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon. Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at han ser bakken fra ned til 60 meters høyde.

GPS-innflygninger er til nå tatt i bruk ved nærmere 100 sykehus, baser og lokalsamfunn over hele Norge.

Politiet, Forsvaret og Stiftelsen Norsk Luftambulanse samler sine helikoptre for å markere PinS-samarbeid

Deler livsviktig innovasjon med Luftforsvaret og Politiet

Stiftelsen Norsk Luftambulanses innflygningsruter tas nå i bruk av Forsvaret og Politiet. – Et GPS-system som dette vil bidra til sikkerhet og effektivitet, sier generalmajor i Luftforsvaret, Rolf Folland.

Gult legehelikopter i lufta under snøstorm, lykt er på under helikopteret.

Fikk internasjonal pris for GPS-innflygninger

Arbeidet for at legehelikopteret skal kunne fly i dårlig vær belønnes med en viktig avtale og en prisutdeling.

Flere gaver som redder liv