Skip to main content
Politiet, Forsvaret og Stiftelsen Norsk Luftambulanse samler sine helikoptre for å markere PinS-samarbeid. Dette er GPS-baserte instrumentprosedyrer som geleider helikopteret gjennom dårlig sikt.

Deler livsviktig innovasjon med Luftforsvaret og Politiet

Stiftelsen Norsk Luftambulanses innflygningsruter tas nå i bruk av Forsvaret og Politiet. – Et GPS-system som dette vil bidra til sikkerhet og effektivitet, sier generalmajor i Luftforsvaret, Rolf Folland.

Publisert: 07.11.2022

Tekst og foto: Marius Svaleng Andresen

Til nå har de såkalte PinS-rutene – GPS-baserte ruter som helikopterne følger på autopilot – vært forbeholdt legehelikoptrene. Systemet er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse med hensikt å gjøre det enklere for helikopterpiloten å navigere i lavt skydekke og dårlig sikt. Dette verktøyet øker sikkerheten når helikoptrene skal ut på oppdrag.

Nå har vi inngått et samarbeid med Luftforsvaret ved Redningshelikoptertjenesten og Politiets Helikoptertjeneste som gjør at også redningshelikoptrene og politihelikoptrene kan bruke systemet.

– Et GPS-system som dette vil bidra til sikkerhet og effektivitet. Denne avtalen markerer starten på et samarbeid mellom oss, og åpner også opp for et mer utstrakt samarbeid framover, sa generalmajor i Luftforsvaret Rolf Folland da samarbeidsavtalen ble signert av partene. 

Her signeres avtalen mellom Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Forsvaret og Politiet.
Partene signerer avtalen. Fra venstre: Fungerende beredskapsdirektør Jørn Schjelderup i Politidirektoratet, generalmajor Rolf Folland i Luftforsvaret og generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Foto: Martine Laeng.

Finansiert av innsamlede midler

Innflygningsrutene finansieres av Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjennom innsamlede midler. Utviklingen av rutene foregår i samarbeid med datterselskapet Norsk Luftambulanse Helikopter, den statlige Luftambulansetjenesten HF, luftfartsmyndighetene og de regionale helseforetakene.

Fungerende beredskapsdirektør Jørn Schjelderup i Politidirektoratet,  generalmajor Rolf Folland i Luftforsvaret og generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Fungerende beredskapsdirektør Jørn Schjelderup i Politidirektoratet, generalmajor Rolf Folland i Luftforsvaret og generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Foto: Martine Laeng

Prislappen på en enkelt rute koster mellom 600 000 og 800 000 kroner å utvikle. Det finnes per i dag rundt 100 slike ruter i Norge. Stiftelsen Norsk Luftambulanse ønsker at også andre helikopteraktører som har et samfunnsnyttig oppdrag skal få tilgang til de samme prosedyrene, og har tilbudt Luftforsvaret og Politiet å bruke disse gratis.

– Vårt mål har hele tiden været å kunne nå enda raskere og sikrere fram til flere pasienter. Takket være de som støtter vårt arbeid innen forskning, innovasjon og utvikling har det vært mulig å utvikle dette navigasjonssystemet. Nå er jeg både stolt og glad for at også Luftforsvaret og Politiet skal bli en del i dette, sa generalsekretær Hans Morten Lossius da avtalen ble signert.

– Jeg vil rette en stor takk til hele Norsk Luftambulanse for innovasjon og utvikling av en slik kapasitet som dette. Politiets viktige samfunnsoppdrag løser vi i samarbeid med andre etater og nære samarbeidspartnere. Denne avtalen gir oss et nytt verktøy og gjør oss bedre rustet til å gjennomføre politiets oppdrag på en sikrere måte. Det er vi veldig glade for, sier Jørn Schjelderup i Politidirektoratet.

Lars Amdal med Politiet og Luftforsvaret
Foto: Martine Laeng

Det var pilot og prosjektleder for instrumentflygingsrutene, Lars Amdal, som tok initiativet for samarbeidet. Nå som Luftforsvaret og Politiet får tilgang til prosedyrene medgir han at de kan fly oftere, raskere og sikrere når været er marginalt eller for dårlig å fly i med visuelle referanser til bakken.

– De kommer til dekket bord med nesten 100 innflygningsruter spredt utover det ganske land. Jobben er likevel ikke ferdig: Det kreves sertifisering, opplæring og kontrollrutiner som må på plass. Arbeidet er allerede i gang, og trening kan starte tidlig 2023 hvis man vil, forteller Amdal.

Gult legehelikopter i lufta under snøstorm, lykt er på under helikopteret.

Relaterte saker: