Skip to main content

Kommer frem i dårlig sikt med instrumentflygning

Rundt hvert tiende legehelikopteroppdrag blir avlyst eller avbrutt på grunn av dårlig vær. Et satellittbasert navigasjonssystem gjør det mulig å instrumentfly inn mot landingsplasser når sikten er dårlig.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse driver i samarbeid med Norsk Luftambulanse AS og myndighetene utvikling av satellittbaserte innflygingsprosedyrer, på fagspråket kalt Point in Space (PinS).

Dette er standard teknologi for rutefly som kun beveger seg mellom flyplasser, men revolusjonerende for legehelikoptre som i praksis flyr og lander overalt.

– Dette prosjektet var det første i Europa hvor det ble utviklet et system for instrumentinnflyging til andre steder enn flyplassene, og siden 2006 har vi etablert en rekke slike ruter, forteller flyoperativ fagsjef Erik Normann i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Flyr i «blinde»

I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon.

Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at han ser bakken fra ned til 60 meters høyde.

Et landsdekkende nettverk av instrumentflygningsruter gjør det mulig å nå pasienter i mørke og dårlig sikt. (Foto: Ole Martin Wold)

GPS-innflygninger er til nå tatt i bruk ved over 70 sykehus og lokalsamfunn over hele Norge.

– Spesielt i nord er det store avstander mellom sykehusene. Været kan ligge som et lokk over små øysamfunn i lange perioder. Å nå ut med helikopter er livsviktig, for å få legehjelp ut til pasienter, og for å kunne frakte pasienter til sykehus fortere, sier pilot Lars Amdal i Norsk Luftambulanse AS.

Bli med opp i lufta og se hvordan flyger Lars Amdal lager en GPS-rute:

I mørket og i dårlig vær må luftambulansene tidvis fly lange omveier, for å være helt sikre på å gå klar av fjell og hindringer. Men dette skjer stadig sjeldnere, erfarer de operative mannskapene.
 
– Rutene er spesielt nyttige på kysten, fordi man kan instrumentfly i lavere høyde enn i innlandet. Flyr man lavt, trenger man ikke å snu på grunn av ising på rotorbladene, noe som kan være et stort problem på vinterstid, sier pilot Espen Iversen i Norsk Luftambulanse AS.
 
– Det er mindre utmattende for mannskapet at helikopteret flyr seg selv, enn å måtte navigere i turbulens og dårlig sikt. Da kan vi heller bruke energien vår på det som er viktigst, å hjelpe pasientene, sier redningsmann André Rasmussen i Norsk Luftambulanse AS.

Relaterte saker: