Skip to main content
Person holder opp en telefon med appen «Hjelp 113» åpen på skjermen.

– «Hjelp 113» gir trygghet i alle faser

Nær to millioner mennesker har lastet ned «Hjelp 113». Ifølge krisepsykolog Atle Dyregrov gir appen trygghet i alle faser og korter ned responstiden.

Tekst/foto: Marius Svaleng Andresen

Publisert: 22.07.2021 – Sist oppdatert: 21.10.2024

«Hjelp 113» er en app som er utviklet av oss for å dele din nøyaktige posisjon med nødetatene når du ringer 113 gjennom appen. Appen gir også en oversikt over hjertestartere i nærheten.

Atle Dyregrov er en av grunnleggerne av Senter for Krisepsykologi, og har jobbet med oppfølging av plutselige dødsfall som hjertedødsfall, selvmord og ulykker i nesten 40 år. Han er regnet som en pioner innen krisepsykologi, og har en mange års erfaring med å hjelpe både barn og voksne gjennom sorg og kriser.
Atle Dyregrov er en av grunnleggerne av Senter for Krisepsykologi, og har jobbet med oppfølging av plutselige dødsfall som hjertedødsfall, selvmord og ulykker i nesten 40 år. Han er regnet som en pioner innen krisepsykologi, og har en mange års erfaring med å hjelpe både barn og voksne gjennom sorg og kriser. Foto: Privat

Over 2 millioner nordmenn har i dag lastet ned appen (oppdatert august 2022).

Her kan du laste ned appen «Hjelp 113».

– I krisesituasjoner vil vi nesten alltid følge anvisninger fra de vi anser som ledere. Med appen «Hjelp 113» får du tidlig kontakt med noen som vet mer enn deg selv. Appen korter ned responstid, hevder psykolog Atle Dyregrov.

Han er regnet som en pionér innen krisepsykologi. Dyregrov var blant annet med på å grunnlegge Senter for Krisepsykologi i Bergen på 80-tallet. Siden har han jobbet tett med oppfølging ved plutselige dødsfall som hjertestans, ulykker og selvmord, og hjelper både barn og voksne gjennom sorg og kriser.

– Jeg følger opp mange pårørende, og har sett hvor virkningsfullt og beroligende det er å få gode anvisninger om hva en skal gjøre i krisesituasjoner. Den rolige framtoningen som hjelpeapparatet møter deg med skaper trygghet i situasjonen, sier Dyregrov.

– Appen gir trygghet i alle faser. Trygghet i å vite at du har den, trygghet dersom du får bruk for den, og trygghet etterpå fordi den som trenger det har fått kyndig hjelp. Både jeg og min kone har hatt den lenge, og nå har jeg også lagt den på forsiden på telefonen min, legger han til.

«Hjelp 113» gjør deg tryggere i akutte situasjoner

1 av 3 oppgir at de ville undersøkt puls eller lagt personen i sideleie framfor å ringe 113 som noe av det første de hadde gjort i en akutt situasjon. Det framkommer i en spørreundersøkelse Norstat har gjort på vegne av Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Jørgen Hauge Skogmo er en av initiativtakerne for å få videooverføring implementert i appen «Hjelp 113».
Jørgen Hauge Skogmo er prosjektleder for sanntidsteknologi i Norsk Luftambulanse Teknologi. Foto: Kristine Grønli Schjerven

– Når man havner i akutte situasjoner glemmer mange hvilke nummer de skal ringe, da har de det tilgjengelig direkte i appen. Nå har vi i tillegg lagt inn det nasjonale legevaktsnummeret i appen for mindre akutte hendelser, sier Jørgen Hauge Skogmo.

Hauge Skogmo har lang erfaring som luftambulansekoordinator ved AMK Oslo. Han jobber nå som prosjektleder for sanntidsteknologi i Norsk Luftambulanse Teknologi. På AMK-sentralen har han sett i praksis hvor god bistand «Hjelp 113» yter for å sikre raskere hjelp til de som trenger det mest.

– Ringer man via appen kan man med trygghet vite at nødsentralene mottar posisjonen din, uavhengig av AML-posisjonering og andre måter å finne din lokasjon på, sier han.

Å ha «Hjelp 113» nedlastet og aktivert på telefonen gjør det enklere å kontakte nødetatene.

– Jeg tror det at man har nummerene lett tilgjengelig senker terskelen generelt. Man skal uansett ha lav terskel for å ringe dersom man er usikker på en situasjon. La fagpersonell ta den beslutningen for deg, oppfordrer han.

Påstanden vinner gjenklang også hos psykolog Dyregrov.

– Det er åpenbart at terskelen for å agere senkes. Man blir mindre utrygg i situasjonen. Appen er et kjempefint tiltak, og det er flott at nyere teknologi kan hjelpe oss å redde liv, fastslår han.

Video i nødsamtaler

En ny løsning lar nødetatene se hva som skjer på stedet ved å koble seg til innringerens mobilkamera. Det gjør at sentralen kan vurdere hvor akutt situasjonen er. De kan i sanntid bistå med livreddende veiledning i påvente av at nødetatene ankommer stedet.

Hauge Skogmo har vært en pådriver for å få video inn i nødsamtalene, nettopp på grunn av at det gir operatøren en ekstra sans slik at viktige avgjørelser kan tas tidlig når tiden potensielt er knapp.

– Hvis operatøren har behov for å benytte video for å styrke sin beslutning og veiledning så vil de ha mulighet til å gjennomføre videosamtale, forteller han.

Videoløsningen er en funksjon Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet, og fungerer ved at AMK sender en forespørsel om å ta over mobilkameraet ditt på SMS mens samtalen pågår.

De ulike AMK- og legevaktsentralene har gjennomført nærmere 260 000 (oppdatert april 2024) videosamtaler siden løsningen ble innført. Også Dyregrov mener video er et betryggende verktøy for innringeren.

– Kommer du til en situasjon der for eksempelvis et lite barn har druknet og trenger livreddende førstehjelp kan en være usikker på hva barnet tåler av hjertekompresjoner. «Hvordan skal jeg gjøre det? Kan jeg knekke ribbeina, kan jeg gjøre skade?» Med en gang du kommer i kontakt med noen som vet og som ser hva som skjer, så er det enklere, sier han.

– Lær førstehjelp

Dyregrov understreker viktigheten av grunnleggende kunnskap om førstehjelp og livredning. Appen bør ikke være det eneste verktøyet man belager seg på for å sørge for trygghet for seg selv og andre.

– Man bør ha beredskapen eller fremgangsmåten på plass, og den må man ha i hodet. Dette bør mest mulig være en ryggmargsrefleks, slik at vi ikke blir for avhengig av appen.

Slik beredskap kan man få av førstehjelpskurs. Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet et gratis nettkurs i førstehjelp, Akutt-ABC, som du kan ta når som helst og hvor som helst. Det gjør deg mer forberedt i akutte situasjoner.

– I oppfølging jobber jeg med mentale strategier, hva man skal gjøre i ulike situasjoner etter en krisesituasjon. Slike mentale strategier kan være nyttige å innarbeide også på forhånd. Du kan ikke bruke en app for slikt. Da må man kunne elementær førstehjelp – man må ha sin «app i hodet».

Relaterte artikler: