Stiftelsen Norsk luftambulanse

Banebrytende arbeid for å fly i dårlig vær

Rundt hvert tiende luftambulanseoppdrag blir avlyst eller avbrutt på grunn av dårlig vær. Point in Space-teknologien (PinS) er et GPS-basert navigasjonssystem som gjør det mulig å fly inn mot landingsplasser ved hjelp av helikopterets instrumenter når sikten er dårlig.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse har i samarbeid med Norsk Luftambulanse AS og myndighetene arbeidet med utviklingen av Point in Space.

Dette er standard teknologi for rutefly som kun beveger seg mellom flyplasser, men revolusjonerende for luftambulansehelikoptre som i praksis flyr og lander overalt.

– Dette prosjektet er det første i Europa hvor det utvikles et system for instrumentinnflyging til andre steder enn flyplassene, og siden 2006 er det etablert en rekke slike ruter, forteller flygesjef Erik Normann.

PinS-prosedyrer er allerede tatt i bruk ved flere sykehus, og i løpet av i det siste året har Drammen, Elverum, Lillehammer, Hitra og Frøya fått slike ruter. Også på Ullevål er det laget to nye innflygingsruter. Prosjektet vekker oppsikt internasjonalt, og støttes av Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Navigasjonssystemet kan også utnyttes enda bedre ved hjelp av informasjonen fra værkameraene.

Se flyger Lars Amdal fortelle hva PinS kan bety i praksis:

Foto: Fredrik Naumann/Felix Features. Filmene er laget av Antimedia.