Tester selvgående værkameraer
Snart kan værkameraene settes opp på steder hvor det før var umulig, takket være solcelle- og batteriteknologi. Dermed øker sjansen for at legehelikoptrene kan rykke ut enda oftere.
Tekst: Rolf Magnus W. Sæther / Foto: Petter Sellevold
Publisert: 23.02.2024
For å gi pilotene bedre grunnlag for å avgjøre hvor det er forsvarlig å fly, har Norsk Luftambulanse siden 2013 plassert værkameraer på strategiske steder rundt om i hele landet. Stasjonene gir basene viktig værinformasjon som benyttes på alle oppdrag.
– Værkameraene gjør oss tryggere på at vi har valgt riktig rute, samtidig som flysikkerheten er høyere. Jeg vet av erfaring at vi mange ganger har kommet raskere frem til pasienten takket være systemet, sier pilot Jens Fjelnset i Norsk Luftambulanse Helikopter.
Hvor værkamerastasjonene skal plasseres, avgjøres etter grundige vurderinger av behovene som meldes inn fra pilotene. På de fleste stedene kan det leies plass på en husvegg, et tak eller en mast, med tilgang på strøm.
– På noen av de stedene vi ønsker værbilder og -data fra, mangler det infrastruktur. Disse har vi så langt måttet vente med, sier systemsjef Bjørn Fossen i Norsk Luftambulanse Teknologi.
Solhungrige værkameraer
Det siste året har Norsk Luftambulanses teknikere testet ut komponenter og bygget en selvgående stasjon, som i prinsippet kan plasseres hvor som helst.
– Basert på andres og egne erfaringer har vi nå satt sammen en komplett værkamerastasjon, montert på egen mast og med egen strømforsyning fra solceller og batterier, sier Fossen.
Den nye stasjonen ble i sommer montert på Treungen i Telemark. Der har det lenge vært behov for et kamera som er plassert slik at det overvåker skydekket både innover i dalførene og oppover innsjøen Nisser. Men hittil har det ikke vært mulig å plassere boksen der man ønsket.
– Setter vi kameraet for høyt, står det kanskje innhyllet i skyer som vi kunne ha flydd under. Står det for lavt, får vi ikke nok utsyn til å se om det er mulig å fly, sier Jens Fjelnset.
– Med den nye teknologien kan vi plassere stasjonen nøyaktig der vi ønsker, uten å trenge annen infrastruktur, sier Jens Fjelnset.
(Foto: Thomas Kleiven)
I 2013 fremmet den erfarne luftambulansepiloten ideen om å plassere ut værkameraer på steder der luftambulansen flyr ofte. Nå er Fjelnset flyoperativ fagansvarlig for værkamerasystemet HemsWX.
I dag er det mer enn 160 aktive stasjoner i Norge, og planen er å sette ut 40 til. Systemet er blitt et uunnværlig beslutningsverktøy for luftambulansetjenesten. Dette finansieres av Stiftelsen Norsk Luftambulanses støttespillere.
Møter tøff norsk vinter
Solcelledrevne værkamerastasjoner er foreløpig på utprøvingsstadiet. Og stasjonen på Treungen har støtt på problemer i møte med den kalde og snørike vinteren.
– Solceller trenger sol. Vi var klar over risikoen for at oppsettet ikke ville klare seg igjennom vinteren, så det var ingen stor overraskelse at strømmen tok slutt. Men vi skal komme i mål til slutt, sier Bjørn Fossen.
Når batteriene går tomme for strøm er det mulig å lade dem opp ved hjelp av et aggregat. Dette må fraktes med beltekjøretøy på vinterstid.
Det er ikke meningen at alle værkamerastasjoner skal være selvdrevne. Men Treungen-kameraet blir malen for fremtidige kameraer på steder uten infrastruktur. På noen steder kan det være mer økonomisk å sette opp en egen installasjon, fremfor å leie plass på mobilmastene til de store teleoperatørene. De tar seg ofte godt betalt, selv til samfunnsnyttige formål.
Det er også kostnadsbesparende at Norsk Luftambulanse har egne teknikere som utvikler, monterer og reparerer værkamerastasjonene.
– Vi har en fantastisk gjeng som jobber med værkamerastasjonene. De står på til alle døgnets timer, kjører landet rundt og følger driften av systemet med falkeblikk, sier Bjørn Fossen.