Skip to main content
Stiftelsen Norsk Luftambulanse tester heis i helikopteret, her med Utviklingshelikopteret på Eggemoen

Tester heis i helikopter

Å bruke heis i legehelikopter har blitt lite utforsket her til lands. Nå brukes stiftelsens utviklingshelikopter til å undersøke om heis er nyttig for luftambulansen i Norge.

Tekst og foto: Marius Svaleng Andresen

Publisert: 02.09.2022

Den vanlige praksisen for luftambulansetjenesten i Norge er å fly såkalte underhengende oppdrag når det er vanskelig å hente ut pasienter. I denne prosedyren henger både redningsmann og pasient i et tau som er festet fra undersiden av helikopteret. Dette tauet har en fastsatt lengde som ikke kan endres når helikopteret er i lufta.

– Med heis har man mulighet til å forlenge vaieren, og vi har mulighet til å heise pasienten helt opp til helikopteret. Vi har en vinsj med en vaier på 90 meter, som gjør at vi kan bruke en lengre lengde enn hva vi gjør i dag, sier Erik Normann, pilot og fagsjef for flyoperativ utvikling i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Klaus Hopf fra Airbus har utsjekk med crewet i utviklingshelikopteret
UTSJEKK: Klaus Hopf fra Airbus har heisutsjekk med crewet i utviklingshelikopteret på Eggemoen

Første opplæring

I løpet av to uker skal mannskapet få en gjennomgang og opplæring av Airbus og den sveitsiske luftambulansen, Rega.

Klaus Hopf har jobbet som tekniker og heisoperatør i Airbus i 35 år. For ham er det første gang trening og opplæring i heis gjennomføres på denne typen helikopter. Sammen med sine kolleger er han på besøk fra Tyskland for å veilede det norske crewet i heisprosedyren.

– Å operere en heis under helikopteret er ikke en enkel prosedyre, selv om det kan se sånn ut. Det krever god koordinering mellom heisoperatøren og piloten, sier han.

Helikoptertypen Airbus H145 er den nyeste helikoptertypen Airbus har produsert. Hopf understreker at crewet i stiftelsens utviklingshelikopter er godt rustet for å håndtere utfordringene med å operere heis.

– Det har ikke vært noen kritiske situasjoner i opplæringen, alt virker som det skal og jeg la merke til at mannskapet er veldig bevisste på farene som kan oppstå når en stålvaier henger fra et helikopter, forteller han.

– Må passe i det norske systemet

Opplæringen er et ledd i et forsknings- og utviklingsprosjekt iverksatt av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Nordmenn er mer ute enn før, både på fjellet og i skogen. Det betyr at flere også blir syke eller skader seg i disse områdene, noe som igjen betyr flere oppdrag for luftambulansen. Pilot Erik Normann påpeker at heis er en metode som brukes på denne typen oppdrag av de fleste kolleger i Alpene.

Heisopplæring med utviklingshelikopteret

– Det er en veldig vanlig måte å hente ut pasienter fra terreng og fjell, og vi ønsker å se om det kan være en hensiktsmessig metode for oss. Men det må passe i det norske systemet, understreker Normann.

Crewet får opplæring i bruk av heis på utviklingshelikopter
SAMKJØRTE: Opplæringen består av både en teoretisk og en praktisk del. Fra venstre: Erik Normann, Lasse Fossedal, Geir Arne Mathiesen, Klaus Hopf og Thomas Nordgaard Dahle.

– Prosjektet går ut på å finne ut hvordan vi kan komme oss frem til alvorlig syke og skadde pasienter som ligger utilgjengelig til på en mest mulig effektiv måte. Vi sammenligner heis med andre metoder, og ser veldig bredt på hele tematikken.

Det innebærer å se om metodene som allerede brukes kan videreutvikles, hvordan bruk av redningsheis kan fungere, og også på hvordan bakkebaserte redningsteknikker kan brukes videre. Det er med andre ord mye som skal vurderes før man vil anbefale å ta heisredning inn i legehelikoptertjenesten eller ikke.

– Det her er bare starten, denne heisen er bare et verktøy i dette utviklingsprosjektet, påpeker Normann. 

Utviklingshelikopteret sett ovenfra

Støtt våre prosjekter!

Relaterte saker: