Skip to main content

Innflygningsruter: PinS

For å gjøre det enklere for piloten å navigere i lavt skydekke og dårlig sikt, har Stiftelsen Norsk Luftambulanse utviklet innflygningsruter over hele Norge.

Utsikt fra helikoptercockpit

Innflygningsrutene kalles PinS, som står for Point in Space – punkter i lufta. Dette er GPS-baserte ruter som helikoptrene følger på autopilot. De kan kalles motorveier i lufta som lar piloten «fly i blinde».

Det er særlig når sikten er dårlig grunnet tåke og lavt skydekke at rutene kommer til sin rett, men også når helikopteret må rykke ut om natten.

Innflygningsrutene gir økt sikkerhet når helikoptrene skal ut på oppdrag. Det er et nyttig og livreddende verktøy, all den tid 1 av 10 oppdrag avlyses på grunn av dårlige værforhold.

I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon. Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at man ser bakken fra cirka 50 meters høyde.

GPS-rutene gir økt sikkerhet og sparer mannskapene mye tid, fordi de kan fly direkte til målet, tvers gjennom skyene. Rutene er spesielt nyttige på kysten, fordi man kan instrumentfly i lavere høyde enn i innlandet. Flyr man lavt, trenger man ikke å snu på grunn av ising på rotorbladene, noe som kan være et stort problem på vinterstid.

BIlde av kart med PinS-ruter, satelittbaserte instrumentflygning utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Slik lages innflygningsrutene

Rutene må først lages digitalt. En «korridor» lages i lufta med hjelp av kartdata og terrengmodeller. Den får en bestemt høyde og bredde for å unngå at helikopteret treffer terreng eller hindringer underveis.

Prosedyren lages, og når den er godkjent på tegnebrettet, programmeres den inn i heliopterets GPS. Deretter prøveflys ruten, og da gjør helikopteret et «opptak» av prosedyren. Deretter godkjennes den av Luftfartstilsynet.

Prislappen på en PinS-rute er mellom 600-800 000 kroner. De finansieres av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, i samarbeid med datterselskapet Norsk Luftambulanse AS, den statlige luftambulansetjenesten, luftfartsmyndighetene og helseforetakene.

Politiet, Forsvaret og Stiftelsen Norsk Luftambulanses helikoptre på Rygge

Historien om PinS

Autopilot og instrumentflyvning har vært gjengs for rutefly siden etter andre verdenskrig.

Selve utviklingen av den første PinS-ruten ble påbegynt i 2004.I 2006 fikk Norsk Luftambulanse den første europeiske godkjenningen for en instrumentinnflyvningsrute utenfor en flyplass.

Siden den gang har godt over 100 instrumentprosedyrer blitt utviklet fra nord til sør.

I 2022 inngikk Stiftelsen Norsk Luftambulanse et samarbeid med Luftforsvaret ved Redningshelikoptertjenesten og Politiets Helikoptertjeneste som gjør at også redningshelikoptrene og politihelikoptrene kan bruke prosedyrene gratis.

https://share.transistor.fm/s/09f3fe93
Helikoptermannskap leser av data fra instrumenter i Helikopteret.

Støtt vår utvikling av innflygningsruter

Les mer om innflygningsruter

Lær mer om PinS-ruter her.

00 / 00
00 / 00