
Innflygningsrutene kalles PinS, som står for Point in Space – punkter i lufta. Dette er GPS-baserte ruter som helikoptrene følger på autopilot. De kan kalles motorveier i lufta som lar piloten «fly i blinde».
Det er særlig når sikten er dårlig grunnet tåke og lavt skydekke at rutene kommer til sin rett, men også når helikopteret må rykke ut om natten.
Innflygningsrutene gir økt sikkerhet når helikoptrene skal ut på oppdrag. Det er et nyttig og livreddende verktøy, all den tid 1 av 10 oppdrag avlyses på grunn av dårlige værforhold.
I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon. Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at man ser bakken fra cirka 50 meters høyde.
GPS-rutene gir økt sikkerhet og sparer mannskapene mye tid, fordi de kan fly direkte til målet, tvers gjennom skyene. Rutene er spesielt nyttige på kysten, fordi man kan instrumentfly i lavere høyde enn i innlandet. Flyr man lavt, trenger man ikke å snu på grunn av ising på rotorbladene, noe som kan være et stort problem på vinterstid.






