Når skal du ringe fastlegen?
Hvis du er syk, men kan vente noen timer eller dager.
En telefon til 113 kan bety forskjellen på liv og død. Men mange er i tvil om når de skal ringe nødnummeret.
Tekst: Per Håkon Solberg og Karoline Lervik Sandvold / Foto: Thomas T. Kleiven
Publisert: 22.03.2023
– Det er viktig å ringe 113 når det står om liv og helse. Det vil si når noen har en sykdom eller skade som truer livet, eller man har en sykdom eller skade som påvirker livet så mye at det er farlig.
Det forteller Stephen Sollid. Han har jobbet som luftambulanselege i en årrekke og vet godt når liv og helse er i fare. Nå er han leder for prehospital klinikk ved Oslo universitetssykehus. Som klinikkleder er et av ansvarsområdene hans 113-sentralen i Oslo. Sollid forklarer derfor gjerne når man bør ringe 113 – og når det holder å ringe legen.
– Man skal ringe 113 når man har veldig kraftige smerter i bryster. Det kan være et hjerteinfarkt – og det er farlig. Man skal også ringe 113 når man har vært utsatt for en ulykke som har gitt en stor blødning eller kraftige smerter. Kanskje ligger du i terrenget med et stort beinbrudd. Da trenger man hjelp, og da skal man ringe 113.
Sollid forteller at det også er noen andre situasjoner der man alltid skal ringe til medisinsk nødtelefon: Dersom en person er bevisstløs eller livløs, om man får plutselig akutte smerter eller pusteproblemer. Opplever du lammelser eller problemer med å snakke skal du også ringe så raskt som mulig.
– Deretter kommer gråsonene. Som for eksempel i situasjoner hvor det ikke er åpenbart livstruende, men hvor det likevel kan være alvorlig sykdom eller en alvorlig skade som må gjøres noe med for å unngå varige mén eller permanent skade.
For noen kan det å ringe 113 virke skummelt. Andre kan kvie seg for å hjelpe en som trenger det. Men på 113-sentralene jobber det profesjonelle helsearbeidere. De er som oftest sykepleiere, og de er på jobb for å hjelpe deg.
– Dette er helsepersonell som har lang erfaring med pasienter. De vet hva som er farlig og ikke farlig, sier Sollid.
113-operatørene bruker verktøyet «Norsk indeks for medisinsk nødhjelp» for å ta en riktig avgjørelse på hvilken hjelp som trengs. Dette skal sikre riktig respons på meldingen som blir ringt inn.
Når det gjelder barn skal man ha lavere terskel for å ringe medisinsk nødtelefon:
– Er du bekymret eller usikker på om det er noe alvorlig med barnet ditt, så anbefaler jeg å ringe nødsentralen, sier Sollid.
– Dersom man er i tvil om det står om liv og helse, så er det greit å ringe 113. Vi skal tillate at vi får noen telefoner for mye.
Stephen Sollid
Som innringer er det viktig å prøve å forklare hva som har skjedd. Det er ikke alltid så enkelt, derfor kan 113-operatørene nå starte en videosamtale med innringeren, slik at de selv kan se hva som er galt. Klinikkleder Stephen Sollid påpeker at de ansatte er drillet i å vurdere akutte situasjoner, slik at de kan sende ut riktig hjelp:
– Man får ikke kjeft dersom man ringer 113 og det ikke er så akutt som man trodde. Man blir kanskje bare sendt videre til noen andre som kan hjelpe.
Stephen Sollid er likevel tydelig på at man ikke skal være redd for å ringe 113. Er man i tvil, så er man ikke i tvil.
– Dersom man er i tvil om det står om liv og helse, så er det greit å ringe 113. Vi skal tillate at vi får noen telefoner for mye.
– Når skal man ikke ringe 113?
– Dersom du får småskader som du kan fikse selv, forkjølelse eller andre mindre ting som verken er dramatiske eller som plutselig dukker opp, er det ikke nødvendig å ringe, sier Sollid.
Om du likevel ønsker å rådføre deg med noen, kan du ringe 116 117. Da vil du komme i kontakt med legevaktsentralen i ditt område. De kan avgjøre om 113 skal involveres, om du skal dra til legevakten eller om det er noe du kan fikse selv.
Hvis du er syk, men kan vente noen timer eller dager.
Hvis du er så syk eller skadet at du ikke kan vente på time hos fastlegen din.
Ring legevakt 116 117. Det er gratis.
Når det er akutt og det står om liv.