Skip to main content

Slik virker værkamera

I 2013 hadde en pilot i Norsk Luftambulanse en idé. Han opplevde stadig at oppdrag måtte kanselleres grunnet dårlig vær.– Vi kunne flydd hvis vi hadde visst mer om været på ruten vi skal fly, tenkte han. Ideen var enkel: Værbestandige bokser med digitale speilreflekskameraer som kan sende bildene til dataskjermer, nettbrett og mobiltelefoner. Dermed kan mannskapene på en helt ny måte vurdere hva den raskeste og tryggeste veien til pasienten er.

Tekst og foto: Erland Kroken

Publisert: 12.01.2020 – Sist oppdatert: 05.01.2022

Mye informasjon

For alle kameraer er det valgt et idealbilde som viser horisonten i klarvær. Det er også laget et system for relevante høydereferanser med avstandsmål tegnet inn. Lufttrykk og generell værinformasjon, samt viktige kontakter er også lagt inn i systemet.

Stadig utvikling

Systemet er mye mer enn bare bilder, og utvikles hele tiden. Blant annet er bruk av GPS-baserte innflygingsruter basert på disse stasjonene. Fra Meteorologisk Institutt hentes flyvær og prognoser, blant annet, for de mest brukte rutene. Barometere, skyhøydemålere (ceilometer) og vindmålere plasseres ut der det er relevant.

Plassering

Ved årsskiftet var 94 slike systemer plassert på strategiske steder etter innspill fra erfarne flygere og redningsmenn i Norsk Luftambulanse AS, politiet og 330-skvadronen. Dette er gjerne steder de ofte flyr. Selve stasjonen består av tre speilreflekskameraer med lyssterk optikk, innvendige og utvendige temperatur- og luftfuktighetssensorer, varme- element, 4G-ruter og en liten datamaskin med egenutviklet programvare.

Bilder

Kameraene tar bilde hvert 15. minutt. Bildene overføres fortløpende til servere hvor de blir behandlet, distribuert og arkivert. Temperatur- avlesning sendes hvert annet minutt. Inne på basene vises bildene fra værkamerastasjonene på store vegg- skjermer. Ute på oppdrag har mannskapene tilgang til de samme bildene og informasjonen via en egen app på mobiltelefonen eller nettbrettet.

Relaterte artikler