Anbefaler heis på helikoptrene i luftambulansetjenesten
En ny studie viser at legehelikoptrene kan redde pasienter raskere og tryggere ved å innføre heis som redningsmetode.
Tekst: Rolf Magnus W. Sæther
Publisert: 13.02.2025
I 2022 startet Stiftelsen Norsk Luftambulanse prosjektet «Tilkomst til pasient» med mål om å evaluere effekten av å innføre heis på helikoptrene i luftambulansetjenesten.
Flere luftambulansetjenester i Europa har lang erfaring med bruk av heis. I Norge er redningshelikoptertjenesten den eneste med heis. Luftambulansetjenesten benytter en annen metode i ulendt terreng: underhengende redning. Det innebærer at redningsmannen henger i et statisk tau festet under helikopteret.
Prosjektet har gjennomført en omfattende studie som har sammenlignet redning med heis mot den tradisjonelle underhengende metoden, med fokus på flysikkerhet, effektivitet og arbeidsbelastning.
Gjennom fem studieuker på Bjorli og i Romsdalen gjennomførte fire piloter, fire redningsmenn og tre leger 112 redningsoppdrag fordelt på begge metoder. Prosjektet finansieres av stiftelsens 300 000 private givere og støttebedrifter.

Fikk tydelige svar
Resultatene av studien viser at heisoperasjoner har flere fordeler sammenlignet med
underhengende metode:
Raskere og mer presis metode: Bruk av heis gir en tidsbesparelse på 10-20 minutter.
Mindre belastning for mannskapet: Arbeidsbelastningen for pilot, lege og redningsmann er lavere ved bruk av heis, med markant reduksjon i stressindikatorer.
Økt flysikkerhet: Heisoperasjoner reduserer tiden redningsmann og pasient henger under helikopteret med 77 %. Heis gir mulighet for å få redningsmannen raskt tilbake i kabinen ved behov for å avbryte operasjonen. Piloten kan fly mer forutsigbart med lavere arbeidsbelastning og større marginer.
Den samlede vurderingen viser at heisoperasjoner gir betydelige fordeler for både
pasientsikkerhet og arbeidsforhold. I tillegg åpner bruk av heis for et utvidet operasjonsvindu, noe som styrker luftambulansetjenestens kapasitet og beredskap.

– Av og til kan noen minutter være forskjellen mellom liv og død for pasienten. Vår studie viser at med heis kan man hente ut nødstilte raskere, samtidig som flysikkerheten økes, sier pilot Erik Normann, som er fagsjef for flyoperativ utvikling i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
(Foto: Thomas T. Kleiven)
Anbefalingen er å innføre heiskapasitet som en standard i luftambulansetjenesten for å styrke samfunnsberedskapen og møte fremtidige behov.

– Innføring av heis i luftambulansetjenesten vil bidra til å øke effektiviteten, forbedre flysikkerheten og styrke samfunnsberedskapen for redningsoperasjoner over land. Vi gir derfor en klar og vitenskapelig forankret anbefaling om å utruste fremtidens luftambulansetjeneste med heiskapasitet, sier luftambulanselege William Ottestad, som er forskningsansvarlig i prosjektet.
(Foto: Rolf Magnus W. Sæther)
Prosjektet har laget et prisestimat, som antyder hva det vil koste å innføre og drifte heis på alle 13 legehelikopterbasene i Norge. De årlige kostnadene på totalt 20 millioner kroner, som tilsvarer 1,5 million kroner per base per år.
I et bærekraftperspektiv vil det også være gunstig. Å bruke av heis vil redusere drivstofforbruket med 16 % per operasjon, sammenlignet med dagens metode.
Rapporten er delt med landets helse- og justismyndigheter som skal beslutte dimensjoneringen av redningskapasiteten til legehelikoptrene.
Støttes av redningsklatrere
Norske Alpine Redningsgrupper er en organisasjon bestående av 250 frivillige klatrere som utfører ulike redningsoperasjoner i bratt terreng. De utfører regelmessig trening og skarpe oppdrag i samarbeid med både rednings- og luftambulansetjenesten. I sin innstilling er de udelt positive til en innføring av heis på helikoptrene i luftambulansen.
– Statistikken peker mot flere redningsoperasjoner i fjellet, og samtidighetskonflikter er allerede nå en utfordring for redningstjenesten. Vi mener heis på luftambulansene vil styrke redningsberedskapen og gi flere muligheter for oppgaveløsninger under fjellredning, sier Thomas Horgen, leder for Norske Alpine Redningsgrupper.