Skip to main content
Helikopter flyr i tåke og bruker instrumentflygning via GPS (PinS) for å navigere.

Hjelp oss å komme frem i tåken

I dag må 1 av 10 oppdrag avbrytes på grunn av været

Hvorfor er det mer sannsynlig at du kommer deg til Syden med fly, uansett vær, enn at legehelikopteret får deg til livsviktig behandling?

Hvert år er det 700 pasienter som ikke får rask nok hjelp – livsviktig tid går dermed tapt!

Hva er prosjekt tåkelys?

Innflygningslys for legehelikoptrene finnes ikke i dag. Ved å sette opp tåkelys ved landingsplattform vil pilotene kunne lande på en trygg måte når det er dårlig sikt. Pasientene vil komme tryggere og raskere til behandling.

Vær er en av de vanligste årsakene til at et luftambulanseoppdrag avlyses. Ved å utvikle GPS-baserte innflygningsruter, værkamerastasjoner og tåkelys ønsker vi å redusere avlyste oppdrag – uten at det går på bekostning av sikkerheten.

«Jeg glemmer aldri det første oppdraget vi måtte avbryte på grunn av dårlig vær. Fra den dagen har drivkraften min i jobben vært å kunne fjerne stadig flere hindringer for å redde noens liv»

Pilot, Erik Normann

Prosjekt tåkelys skal testes ved landets travleste luftambulansebase, Lørenskog. Her er det ca. 2000 årlige utrykninger. Prosjektet vil finne ut om tåkelys vil gjøre det mulig å fly i tåke. Deretter vil man vurdere å sette opp lys på flere baser.

Lege i utviklingshelikoptret

Tåkelys kan bidra til å sikre en tryggere transport for pasienter

Les mer om våre prosjekter

00 / 00
00 / 00