Skip to main content

Heis i helikopter

Kan legehelikopteret komme raskere og tryggere frem til pasienten med heis? Det er noe av det Thomas Nordgaard Dahle skal undersøke i sitt doktorgradsarbeid.

Forskningsprosjekt heis i helikopter
Periode
Pågående
Hovedveileder
William Ottestad, spesialist i anestesiologi, forsker i traumatologi og overlege ved Luftambulanseavdelingen, Oslo universitetssykehus
Medveiledere
Maria Strandås, førsteamanuensis ved Fakultet for sykepleie og helsevitenskap, Nord universitet / Martin Samdal, overlege i anestesi, Luftambulanseavdelingen, Ål og Drammen sykehus
Samarbeids­partnere
Norsk Luftambulanse Helikopter, Norske alpine redningsgrupper (NARG)

Hva forsker du på?

Jeg skal se på ulike metoder for å nå frem til pasienter på steder der helikopteret ikke kan lande – ofte på fjellet, men også i urbane områder.

Mens redningshelikoptrene har heis bruker legehelikoptrene en annen metode for å hente personer i ulendt terreng: Underhengende redning. Det innebærer at et opptil 60 meter langt tau festes på undersiden av helikopteret, slik at man kan fly redningsmannen inn til pasienten. Dette er en velprøvd og sikker metode, som kan brukes til å redde folk ut av et svært krevende terreng.

Vi skal sammenligne og evaluere disse to metodene, og se på om dagens luftambulansetjeneste med dagens besetning med tremannscrew kan innføre heis i tjenesten. Har dette effekt redningsteknisk, medisinsk og flyoperativt når vi henter pasienter i ulendt terreng?

Hvordan skal du finne ut av det?

Vi vil bruke data fra 2018 til 2022 og se på hvilke redningsoppdrag og hvilke pasienter luftambulansen har hatt. Deretter skal vi gjøre en studie der vi sammenligner heis og underhengende på treningsoppdrag i ulike terreng. I tredje studie skal vi se på utdannelse av heisoperatører, og om simulator er like effektivt som å bruke helikopter. Til sist skal vi se på om vi med mindre helikoptre kan hente ut nødstedte pasienter raskere ved å forlenge heiswiren med et tau, slik som redningstjenesten gjør.

Hvorfor er dette viktig?

Nordmenn er mer ute enn før, både på fjellet og i skogen. Det betyr at flere også blir syke eller skader seg i disse områdene, noe som igjen betyr flere oppdrag for luftambulansen. Derfor er det et økende behov for flyoperativ utvikling. Det er gjort lite forskning på disse områdene tidligere, og jeg tror mange andre aktører i Europa vil være interessert i hva vi finner ut.

Relaterte saker: