Arbeidsbelastning og risiko ved helikopterredning
Hvordan kan vi forbedre kvaliteten og sikkerheten ved helikopterredning? Styrings- og analyserisiko er noe av det Håvard Mattingsdal skal jobbe med i sitt doktorgradsprosjekt.
- Hovedveileder
- Eirik Bjorheim Abrahamsen, professor i risikostyring, Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitet i Stavanger.
- Medveiledere
- William Ottestad, spesialist i anestesiologi, forsker i traumatologi og overlege ved Luftambulanseavdelingen, Oslo universitetssykehus.
Håkon Bjorheim Abrahamsen, spesialist i anestesiologi og overlege ved Luftambulanseavdelingen, Stavanger universitetssykehus. Professor 2, Institutt for sikkerhet, økonomi og planlegging, Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet, Universitet i Stavanger. - Samarbeidspartnere
- Universitet i Stavanger, Norsk Luftambulanse Helikopter, Norske Alpine Redningsgrupper (NARG), Forsvaret.
Følg Håvard:
ResearchGateCristin
Hva forsker du på, Håvard Mattingsdal?
Jeg forsker på arbeidsbelastning og risiko ved helikopterredning. I dag benytter luftambulansen underhengende metode, som betyr at redningsmann flys hengende under helikopteret i statiske tau fra et klargjøringsområde inn til der hvor pasienten befinner seg. Vi ser denne metoden opp mot det å ha en heis på helikopteret, som betyr at redningsmann kan vinsjes ned til pasienten og at begge kan bli vinsjet opp igjen til helikopteret.
Arbeidsbelastningen til pilot, lege og redningsmann registreres for begge redningsmetodene og analyseres i en systematisert studie. Jeg skal videre undersøke kostnadseffektivitet ved ulike redningsmetoder i et systemperspektiv. I tillegg har jeg ambisjoner om å granske hvordan oppfattelse av risiko blir påvirket av arbeidsbelastning i operasjoner som innebærer høy presisjon og en iboende risiko.
Tidligere har jeg forsket på pasientbehandling og redningsmetoder benyttet ved underhengende oppdrag. Denne forskningen fant at flertallet av pasientene mottok medisinsk behandling, som smertelindring og spjelking, før evakuering. Funnene viste også at en tredjedel av oppdragene ble gjennomført i terreng med høy risiko, hvor spesialisert redningskompetanse var nødvendig for å operere trygt på skadestedet. Jeg har også forsket på innføringen av en ny helikopterredningsmetode spesialisert på å hente ut klatrere i svært bratt terreng.
Hvordan skal du finne ut av det?
Arbeidsbelastningsstudien ble gjennomført i Romsdalen med 112 praktiske gjennomføringer av heis- og underhengendeoppdrag i ulikt terreng. I kostnadseffektivitetsstudien vil vi vurdere ulike redningsmetoder og beredskapsløsninger i et systemperspektiv. Hvordan oppfattelse av risiko påvirkes av arbeidsbelastning i høy-presisjonsoppdrag vil bygge på innsikt fra studien som sammenlignet heis- og underhengendeoperasjoner.
Hvorfor er dette viktig?
Sikkerhetsforskning er viktig av flere grunner, ettersom all vår aktivitet har et iboende farepotensial. Kunnskap om arbeidsbelastning er essensielt, da menneskelige feil er en av hovedårsakene til ulykker i luftfarten. Gjennom forskning kan prosedyrer og rutiner forbedres, og i et samfunnsperspektiv er kostnadseffektivitetsstudier avgjørende for å sikre at vi prioriterer ressursene på en måte som er til størst mulig nytte for pasientene.
Relatert: