Thon Hotels-ansatte glade for samarbeid
Å støtte det ideelle arbeidet til Stiftelsen Norsk Luftambulanse er noe de ansatte virkelig setter pris på. Den norskeide hotellkjeden har over 90 hoteller over hele landet, med nesten 3000 ansatte. Vi har truffet tre av dem.
Publisert: 28.08.2024 – Sist oppdatert: 01.10.2024
Tekst: Erland Kroken
Jill Aline Knutsen, assisterende resepsjonssjef
Thon Hotel Bristol, Bergen
Rett ved Torgallmenningen i Bergen ligger hotellet som har en lang historie. Allerede i 1926 åpnet det som en erstatning for herbergene som gikk tapt under bybrannen i 1916.
Jill Aline Knutsen (23), er assisterende resepsjonssjef og har jobbet i selskapet i ett år.
Hva er det beste med å jobbe på hotellet?
– Å treffe så mange mennesker fra hele verden. Det er masse turister i Bergen. Å bidra så de får et fint opphold hos oss og i Bergen, er virkelig trivelig.
Har du måttet ringe 113 noe gang?
– Vi ringte 113 fra hotellet på 17.mai. Ambulansen kom, heldigvis gikk det fint med pasienten. Privat har jeg ikke kommet opp slike situasjoner. Men jeg vet hva vi skal gjøre, vi har jevnlig kursing i førstehjelp.
Hva synes du om at Thon Hotels har valgt å bli samarbeidspartner med Stiftelsen Norsk Luftambulanse?
– Det synes jeg er helt strålende og noe jeg heier veldig på. Vi ser jo legehelikoptret jevnlig her i Bergen, og å støtte stiftelsens arbeid for stadig bedre hjelp, synes jeg er flott.
Erik Taraldsen, hotelldirektør
Thon Hotel Svolvær og Thon Hotel Lofoten
Lofoten er ett av de mest berømte turistområdene i Norge. Den spektakulære nordnorske naturen, fjorder og fjell, trekker gjester fra hele verden.
Erik Taraldsen (51) er hotelldirektør og sjef for begge hotellene. Han har jobbet i Thon-systemet siden 2007, og er blant annet utdannet kokk. Han er engasjert i reiselivet i regionen, og var med i Norsk Folkehjelp i yngre dager. Thon Hotels samfunnsengasjement er en av grunnene til at han gleder til å gå på jobb hver dag.
Hva er det beste med å jobbe i Thon Hotels?
– Alle gjestene. Lofoten er et internasjonalt reisemål, vi får besøk fra hele verden. For meg som har bakgrunn som kokk, er mat viktig. Jeg elsker å legge til rette for at gjestene våre er fornøyde. Og så vil jeg trekke frem at vi er et norsk selskap med et tydelig samfunnsansvar.
Har du ringt 113 eller vært førstemann til ulykke eller alvorlig syk pasient?
– Jeg kom til en trafikkulykke en gang, men der var all hjelp satt i gang da vi ankom. Det er viktig å vite hva du skal gjøre. På hotellet trener vi på førstehjelp to ganger i året.
Hva synes du om at Thon Hotels har inngått samarbeid med Stiftelsen Norsk Luftambulanse?
– Jeg er svært fornøyd med det valget. En god luftambulansetjeneste er spesielt viktig for distrikts-Norge hvor det er lange avstander. Dette gir også trygghet for våre gjester.
Dette er et perfekt samarbeid.
Janet Adera, resepsjonist
Thon Hotel Nordlys, Bodø.
Bodø er Europas kulturhovedstad i 2024. For første gang er en kulturhovedstad valgt nord for polarsirkelen. Det merker de ansatte hos Thon Hotel Nordlys som ligger nede ved havnen.
Janet Adera (35) har lang fartstid som resepsjonist og har jobbet på Nordlys i 14 år. Janet kommer fra Kenya, og var 18 år da hun kom til Norge. Hun skryter veldig av Thon Hotels som arbeidsplass.
Hva er det beste ved å jobbe ved hotellet?
– Gjestene våre. De kommer fra hele verden, og mange har spørsmål. Ingen gjester er like. Det er hyggelig å kunne hjelpe.
Hva gjør dere om noen blir syke eller skader seg?
– Vi kurses jevnlig i førstehjelp, har hjertestarter og fokus på dette hele tiden. Det er noe Thon Hotels virkelig tar på alvor. Det er jeg glad for.
Hva tenker du om at Thon Hotels har valgt å støtte arbeidet til Stiftelsen Norsk Luftambulanse?
– Det synes jeg bare er flott. Jeg er stolt over at arbeidsgiveren min velger å støtte dette viktige arbeidet.