Skip to main content
Fra v. Erland Kroken, markedssjef i stiftelsen, Stian Bergerud, Thon Hotels og markedsdirektør i stiftelsen Tove Nordberg.
(Foto: Sigve Mejdal/NPG)

Inngår samarbeid med Thon

En av landets største hotellkjeder inngår et langvarig samarbeid med Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Tekst: Erland Kroken
Foto: Carl Filip Olsson

– Dette er et samarbeid vi gleder oss til. Som en av landets største og mest besøkte arbeidsplasser mener vi å ha en forpliktelse til å bidra aktivt til samfunnet rundt oss. Vi samarbeider derfor med en rekke bedrifter og organisasjoner som gjør en positiv forskjell i samfunnet, forteller Morten Thorvaldsen, som er konsernsjef i Thon Hotels.

– For oss er Stiftelsen Norsk Luftambulanse en helt naturlig samarbeidspartner, som jobber for å berge liv og helse uavhengig av hvor i Norge man befinner seg. Luftambulansetjenesten spiller en svært viktig rolle for våre gjesters trygghet når de besøker våre destinasjoner og hoteller.

Portrett av Morten Thorvaldsen, toppsjef i Thin Hotels
Morten Thorvaldsen er toppsjef i Thon Hotels, og er svært glad for å kunne bidra til Stiftelsen Norsk Luftambulanses arbeid

Startet i 1974

Historien om hotellkjeden som bærer navnet til sin nå 100 år gamle grunnlegger, Olav Thon, startet allerede i 1974. Da kjøpte forretningsmannen ærverdige Hotel Bristol i Oslo sentrum. Det skulle bli starten på det som i dag er en av landets aller største hotellkjeder. Ved utgangen av 2023 hadde kjeden over 90 hoteller over hele Norge – med til sammen 13 000 rom. De nordligste hotellene ligger blant annet i Lofoten, Hammerfest, Alta og Kirkenes, mens i sør er det Kristiansand og Arendal. I tillegg har Thon hoteller i Belgia, Nederland, Sverige og Danmark.

Vil øke kunnskapen

Stian Bergerud er leder for samarbeid og innovasjon i Thon Hotels. Han forteller:

– Det var naturlig for oss å snakke med stiftelsen da vi ønsket enda en partner innenfor livreddende arbeid. Vi har i flere år hatt et godt samarbeid med Redningsselskapet, og har gode erfaringer med det. Denne type samarbeid er godt likt av både våre gjester og ansatte, og det passer godt med våre verdier. Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en solid aktør som hele Norge kjenner.

Bergerud ser frem til samarbeidet og er opptatt av å spre kunnskap om akutte situasjoner:
– Vi har et ønske om at så mange som mulig, så godt det lar seg gjøre, er forberedt og vet hva de skal gjøre når sykdom eller skade plutselig rammer. Spesielt når de ferdes i vår vakre natur, sier Bergerud, som også tenker på sine utenlandske gjester:

– I sommermånedene har vi flere hundre tusen gjester, mange av dem fra utlandet. De kjenner sannsynligvis lite til Hjelp 113-appen eller andre nødnumre. Her ønsker vi å bidra til mer kompetanse. Vi ønsker jo å få gjestene våre tilbake, også fra fjellturen.

Folkedugnad

Generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Hans Morten Lossius, er glad for at Thon Hotels har valgt å støtte arbeidet for bedre og raskere medisinsk behandling ute hos pasientene.

– Alt arbeid vi driver med, forskning, utvikling, innovasjon og utdanning, er finansiert av støtte fra bedrifter og private. Uten slike bedrifter som Thon Hotels kunne ikke vi jobbet på ideelt grunnlag for å redde flere liv. Dette er en folkedugnad. Tusen takk, sier generalsekretæren.

Toppbildet: Fra v. markedssjef for bedrift i Stiftelsen, Erland Kroken, leder for samarbeid og innovasjon hos Thon Hotels, Stian Bergerud og markedsdirektør i Stiftelsen, Tove Nordberg (Foto: Sigve Mejdal)

Les også: