Innlygningsruter
I dag finnes det mange innflygingsruter, men vi trenger mange fler. Denne symbolske gaven støtter arbeidet vi gjør for å utvikle trygge og effektive veier i luften, slik at enda flere oppdrag kan gjennomføres.
Innflygingsruter er forhåndsprogrammerte baner helikoptrene kan fly. Disse rutene hjelper pilotene å navigere når sikten er dårlig. Teknologien er laget, driftes og brukes av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Systemet er tatt i bruk av Redningshelikoptertjenesten og Politiets helikoptertjeneste. Sammen øker vi antall oppdrag som kan flys på.
Kommer frem i dårlig sikt med instrumentflygning
Rundt hvert tiende legehelikopteroppdrag blir avlyst eller avbrutt på grunn av dårlig vær. Et satellittbasert navigasjonssystem gjør det mulig å instrumentfly inn mot landingsplasser når sikten er dårlig.
Satelittbaserte innflygingsruter
I tilnærmet null sikt kan helikopteret instrumentfly på egen hånd gjennom skyene, helt til det henger rett over sykehuset eller en annen forhåndsdefinert destinasjon. Selve landingen må piloten gjøre selv, og krever at han ser bakken fra ned til 60 meters høyde.
GPS-innflygninger er til nå tatt i bruk ved nærmere 100 sykehus, baser og lokalsamfunn over hele Norge.
Støtten fra denne gaven er ikke øremerket. Støtten vil bidra til flere prosjekter og formål Stiftelsen Norsk Luftambulanse kontinuerlig jobber med.