Stiftelsen Norsk luftambulanse

Satte opp værkamera nummer 100

For å gi pilotene bedre grunnlag for å avgjøre hvor det er forsvarlig å fly, har Stiftelsen Norsk Luftambulanse siden 2013 plassert ut værkameraer på strategiske steder rundt om i hele landet. Nå er værkamerastasjon nummer 100 satt i drift, og flere er på vei.

Tekst/video/foto: Rolf Magnus W. Sæther

– Hvert sekund og minutt teller for akutt syke eller hardt skadde pasienter. Værkamerasystemet gjør at medisinsk hjelp når raskere frem til de som trenger den mest. Vi vet at dette har bidratt til å redde liv, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk luftambulanse.

Ved hjelp av værkamerasystemet HemsWX kan pilotene se hvordan været er på utsatte steder langs de vanligste flyrutene. Dette er verdifull informasjon for pilotene, når de skal avgjøre om det er forsvarlig å fly og velge beste rute fram til pasienten.

– I luftambulansen er vår største utfordring været. Etter at værkamerasystemet kom, har det blitt mye lettere å avgjøre om det er helikopter eller bilambulanse som har raskeste veien frem til pasienten under de rådende værforhold. Vi slipper å fly bomturer like ofte som vi gjorde før, og det reduserer risikoen for mannskaper og pasienter, sier pilot Jens Fjelnset i Norsk Luftambulanse AS.

Fjelnset er mannen som i 2013 fikk ideen om værkameraer og satte opp den første stasjonen i basen i Ål.

værkamerastasjon nummer 100 på taket av Nordlandssykehuset i Bodø.

Værkamerastasjon nummer 100 står på taket av Nordlandssykehuset i Bodø.

Rundet 100

Nylig ble værkamerastasjon nummer 100 i Norge montert ved den nye landingsplassen på taket av Nordlandssykehuset i Bodø, etter anmodning fra Forsvarets 330 skvadron, som driver redningshelikoptertjeneste.

– Vi unngår tap av verdifull tid i en akutt fase for pasienten. Den nye værkamerastasjonen gjør at vi i dårlig vær sannsynligvis vil ta vil ta riktigere valg om vi må lande på flyplassen eller kan lande på sykehuset. Værkamerasystemet et viktig bidrag i vår planlegging av oppdrag på de stedene systemet er etablert, sier Roy Inge Nygaard-Jenssen, sjef for 330 skvadron i Bodø.

Se video fra monteringen av værkamerastasjon nummer 100:

Betyr mye for mange

Data fra stasjonene brukes både av luftambulansetjenesten, Politiet, 330 skvadron, Kystvakten og Meteorologisk institutt. Alle landets AMK-sentraler og hovedredningssentralene benytter systemet, som er utviklet og driftes døgnet rundt av Norsk Luftambulanse.

I 2019 ble systemet gjort tilgjengelig gratis også for privatflygere gjennom flyklubbene. På bakgrunn av dette, ble Stiftelsen Norsk Luftambulanse i januar tildelt Luftfartstilsynets sikkerhetspris.

– Værkamerasystemet blir stadig viktigere for flysikkerheten i Norge fordi det tilgjengeliggjør helt sentral værinformasjon og værprognoser for en mye større gruppe piloter enn de som flyr legehelikopter, og det er sikkerhetsmessig helt essensiell informasjon for flyselskapene, sier luftfartsdirektør Lars Kobberstad.

Pilot Jens Fjelnset i Norsk Luftambulanse AS

Ikke i mål

Værkamerasystemet gir også værprognoser fra Meteorologisk institutt og informasjon om luftfartshindre. Alt dette er tilgjengelig både på storskjerm på luftambulansebasene og som mobilapp.

Systemet er under kontinuerlig utvikling og utbygging. 36 nye kamerastasjoner er planlagt og flere eksisterende stasjoner skal oppgraderes med blant annet en laserbasert skyhøydemåler.

– Vi er ikke i mål ennå. Vi har spurt pilotene og fått svar på hvor det trengs flere værkamerastasjoner. Når vi nærmer oss 150 begynner det å bli mange nok, sier Jens Fjelnset.

TYPISK VÆRKAMERABILDE: Værkamerastasjonen på Gjendesheim viser om det er flyvær over Besseggen.