Skip to main content
Utsikt over Trysil sett fra helikoptercockpiten

Dispatch: Slik finner helikopteret frem til pasienten

Når noen ringer nødnummeret 113, blir posisjonen til innringeren automatisk sendt fra mobiltelefon til nødsentralen. Men hvordan når den frem til de som skal finne pasienten?

Tekst og foto: Rolf Magnus W. Sæther

Publisert: 14.02.2024

Frem til 2020 måtte 113-sentralen sende koordinatene på tekstmelding over helseradioen til redningsmannen i legehelikopteret, som deretter måtte taste dem inn manuelt på helikopterets GPS.

– Redningsmannen kunne komme til å skrive feil koordinater, og man risikerte da å fly feil vei i starten av oppdraget. I tillegg stjal tastingen tid og oppmerksomhet fra redningsmannen, som skal hjelpe piloten med å holde utkikk under avgang, sier pilot og kartsjef Lukas Olsen i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Olsen ønsket å få dette til å gå automatisk. Han startet å jobbe med systemene, godt hjulpet av Norsk Luftambulanses teknikere. Etter fire år med prøving og feiling, lyktes de endelig med å skape en løsning som sender posisjonen automatisk til helikopterets navigasjonssystem. Systemet kalles «Dispatch», som betyr utsendelse.

Løsningen ble første gang brukt på et oppdrag i januar 2020.

Nå er systemet blitt en naturlig del av operasjonen og brukes på alle oppdrag.

– Det ville ha blitt ramaskrik dersom man tok det vekk nå, sier pilot Lukas Olsen.

Slik fungerer systemet:

  1. En datapakke med pasientens posisjon og annen informasjon om oppdraget sendes fra luftambulansekoordinator hos 113-sentralen til helikopteret og luftambulansebasene. Dette skjer via Stiftelsen Norsk Luftambulanses værkamerasystem. Dermed vet mannskapet umiddelbart hvor de skal fly.
  2. Utkallingen går trådløst over telenettet (trenger ikke 4G- eller 5G-dekning) til en mottaker i helikopteret. Dataene er kodet, slik at ingen koordinater eller pasientinfo kan komme på avveie.
  3. Siden 2020 har Stiftelsen Norsk Luftambulanse, i tett samarbeid med 113-sentralene, videreutviklet systemet. I dag inneholder en utkalling en mer detaljert beskrivelse av oppdraget, mulighet til å følge helikopterets bevegelser i realtid og en chat mellom 113-sentralene.
  4. Daglig sendes det ut cirka 50 utkallinger gjennom systemet til mannskapene som er på vakt. Løsningen utvikles, videreutvikles og driftes av innsamlede midler til Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Relevante saker: