Skip to main content
Flyger Jørgen Røraas sjekker soveappen i senga, i ferd med å legge seg. Søvn påvirker prestasjonsevnen.

Måler søvn i luftambulansetjenesten

Alle vet hvordan det er å være trøtt: Prestasjonsevnen går ned – og man merker det ikke alltid selv. Nå har mannskapet i legehelikopteret fått et nytt verktøy for å sjekke hvor trøtte de er. 

Publisert: 21.11.2022

Tekst og foto: Marianne Wennesland

Når mannskapet i et legehelikopter er på vakt i en uke, vet de ikke når på døgnet eller hvor hyppig oppdragene tikker inn. Ei heller hvor lenge de får sove om natten. Og selv om rammene for arbeids- og hviletid er strenge, kan man likevel bli søvnig og utslitt innenfor disse: De sier nemlig ikke noe om når, hvor mye eller hvor lenge av gangen man bør sove for å være uthvilt. 

For at alle oppdrag skal kunne gjennomføres trygt, er det viktig å holde øye med søvnen til de som jobber i luftambulansen. Det ville helikopterpilot Hans Ivar Kubberød gjøre enklere. 

Får råd om søvn

Kubberød har ledet utviklingen av et system som måler søvn og som hjelper mannskapet til å vurdere hvor trøtte de er. Ett av elementene er å føre søvnlogg: 

– Systemet må være enkelt, for vi har nok av annet å loggføre i jobben. Derfor har vi tatt i bruk en sovematte under madrassen. Den registrerer søvn fra ti minutter etter at du legger deg og frem til du står opp. I en app på telefonen kan du følge med på egen søvnstatus og korrigere søvnloggen ved behov, for eksempel om du har lest på senga før du sovner, forteller Kubberød. 

Flyger Hans Ivar Kubberød står foran senga på basen og viser frem søvnmatta.
Matta slo klokka: Både søvnmatter og pulsklokker var aktuelle verktøy for å registrere mannskapets søvn. Det avgjørende ble hva som var enklest for mannskapene på vakt, i tillegg til personvern. Hans Ivar Kubberød er fornøyd med resultatet.

– For meg setter det fokus på når jeg må komme meg i seng, og hvor mye nytte en liten lur kan ha.

Jørgen Røraas

Basert på søvnstatus gir appen mannskapet råd om hva de må gjøre for å unngå å bli for trøtte:

– Det er alt fra inntak av koffein og unngå at praten stilner på lengre helikopterturer, til å prioritere søvn etter endt oppdrag.

Målet er å ikke havne på rødt trøtthetsnivå. Da bør du ikke fly. 

Aksept for dagsoving

På Dombås, hvor pilot Jørgen Røraas vanligvis er stasjonert, er det kun ett legehelikopter. Hvis mannskapet er pålagt hviletid – eller er for trøtte – går oppdraget til nærmeste base: 

– Jeg opplever at det er stor takhøyde for å si ifra hvis man er trøttere enn hva som er trygt, men jeg tror det blir enda lettere å ta denne avgjørelsen nå. Heldigvis er det sjeldent vi havner i den situasjonen, sier Røraas. 

Selv om han ifølge appen er litt på minussiden etter kun fem timer på øyet denne natten, er han positiv til det nye systemet: 

– For meg setter det fokus på når jeg må komme meg i seng, og hvor mye nytte en liten lur kan ha. Det har alltid vært aksept i tjenesten for å sove på dagtid, men nå har vi større fokus på det. Jeg synes systemet er et nyttig tillegg til hviletidsbestemmelsene, og jeg håper at det også kan være med på å belyse eventuelle utfordringer med måten vi jobber på. 

Relaterte saker: