Skip to main content

Hvordan skal fremtidens helikopterkabin se ut?

Foran i cockpiten kan piloten nå alt i blinde. Bak i kabinen jobber luftambulanselegen, og her spiller ikke alltid menneske og maskin på lag. Det ønsker Stiftelsen Norsk Luftambulanse å gjøre noe med.

Tekst: Vibeke Buan

Publisert: 09.07.2019 – Sist oppdatert: 29.11.2021

I lokalene i Oslo bygger vi derfor en fullskala modell av et mellomstort helikopter. Her skal leger, piloter og redningsmenn få teste ut og jobbe seg fram til løsninger som skal gi bedre pasientsikkerhet og bedre arbeidsrom.

Se for deg et lite rom som er 2,5 meter langt og 1,8 meter bredt – omtrent samme størrelse som en helikopterkabin kan være. Da må kabinen innredes slik at det blir plass til livreddende utstyr, samtidig som det blir et rom som er best mulig for pasienten og for folkene som skal jobbe her.
Se for deg et lite rom som er 2,5 meter langt og 1,8 meter bredt – omtrent samme størrelse som en helikopterkabin kan være. Da må kabinen innredes slik at det blir plass til livreddende utstyr, samtidig som det blir et rom som er best mulig for pasienten og for folkene som skal jobbe her.

Mye utstyr på liten plass

I cockpiten kan piloten rekke alle knappene og se alle instrumenter fra pilotsetet. I pasientkabinen lenger bak, derimot, må legen snu seg for å se viktige monitorer og strekke seg for å nå kritiske brytere og koblinger. Skal legen sjekke én ting, må hun eller han ofte snu ryggen til utstyr og pasient. Her er utstyr som sprøytepumper, oksygen og overvåkingsutstyr, i tillegg til båren der pasienten ligger.

Samtidig er det trangt om plassen: Kabinen er 2,5 meter langt og 1,8 meter bredt, og under taket er det rundt 1,4 meter – legen kan med andre ord ikke stå oppreist.

Tidstyvene når crewet rykker ut

– Vi skal ikke tegne fasiten for hvordan det skal se ut, men jobbe fram ideelle løsninger og vise mulighetene, sier Even Wøllo, som er industridesigner og prosjektleder.

Noe av det han og resten av utviklerne har sett på så langt, er: Hvordan påvirker plasseringen av utstyr pasientsikkerheten? Hva er best mulig arbeidsstilling for legene? Finnes det løsninger som gjør at legene kan gjøre mer inne i kabinen, i ly av været? Og hva er tidstyvene når crewet rykker ut – hva kan gjøres for at lege og redningsmann kan jobbe enda mer effektiv i kabinen?

Les også: Se hvordan luftambulanseleger trener i helikoptersimulator

De neste årene

– Vi har samlet innspill fra hele crewet. Nå skal vi fokusere på legens arbeidsforhold, og få flere luftambulanseleger inn i prosjektet, sier Wøllo.

– Hvordan kan vi plassere utstyret i kabinen slik at det er best mulig for legen ergonomisk sett? Kan vi finne bedre måter å laste pasienten inn og ut på båren? Hvordan kan legen og redningsmannen kommunisere bedre med pasienten? Det er noe av det vi skal jobbe med de neste årene.

Relaterte artikler: