Skip to main content

Gjennom nåløyet

Hele 72 piloter ønsket seg jobben som Lars Erik Bragstad (33) fikk i Norsk Luftambulanse AS. Vi fulgte ham på den aller første flyturen.

Tekst og foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

Publisert: 23.11.2013 – Sist oppdatert: 29.11.2021

Lars Erik Bragstad ser inn i fjellveggen som nærmer seg. Kartet i cockpiten viser at vi er ved Vassfjellet, like sør for Trondheim. Under helikopteret henger hans nye kollega Bjørn i et tretti meter langt tau, og venter på å bli plassert på nøyaktig riktig sted i det stupbratte berget. Inne i helikopteret følger to andre kolleger Lars Eriks bevegelser med falkeblikk.

Slik er livet som nyansatt pilot i Norsk Luftambulanse AS.

Med seg i cockpiten har han Lars Amdal – pilot på Trondheimsbasen. Rett bak Lars Erik sitter instruktør Jo Einar Haug – sjefen for Norsk Luftambulanse AS’ egen flyskole. Han lener seg ut av skyvedøra, følger godt med på redningsmannen Bjørn Carlsen i tauet der nede –og registrerer hver bevegelse Lars Erik gjør med helikopteret.

Må vise hvordan han tenker

Alle tre vet at Lars Erik nettopp ble håndplukket blant hele 72 søkere til den nye stillingen som pilot i Norsk Luftambulanse AS. De vet at han allerede har over to tusen timer bak seg som helikopterpilot i Forsvaret. Men de tar ingen sjanser. De vil vite hvordan han tenker. De vil se hvordan han løser problemene i praksis.

nla-piloten-9961
Lars Erik Bragstad hadde over 2 000 timer som helikopterpilot, men måtte gjennom en omfattende opptaksprøve sammen med de andre 72 som søkte på flygerstillingen i Norsk Luftambulanse AS.

Hvilke beslutninger tar han om hvordan han skal fly inn til fjellet? Hvordan bruker han informasjonen han får fra de andre i crewet akkurat nå? Hvor nær fjellveggen velger han å plassere seg? Hvordan vurderer han vind og terreng? Hvordan påvirker det måten han plasserer helikopteret på? Velger han å stå med nesa inn mot fjellet, eller plasserer han helikoptret sidelengs? Hvorfor velger han det ene og ikke det andre akkurat her?

Bjørketrærne svaier i vinden fra rotoren. Lyden av helikoptret drønner mellom fjellveggene. Og bak horisonten – noen mil lengre nord – ligger stedet hvor en liten pjokk en gang bar på en stor drøm om å kunne fly.

Hele virksomheten handler om å redde menneskeliv, et meningsfullt arbeid som jeg gjerne vil bidra til.

Nyansatt luftambulansepilot Lars Erik Bragstad

Drømmen som ikke slapp taket

Han kunne ikke si helt nøyaktig hvorfor det var slik. Men da seks år gamle Lars Erik kom tilbake fra sommerferien i 1985, visste han at han ville bli pilot. Familien Bragstad fra Steinkjer hadde reist til Sørlandet denne sommeren. Utenfor Kristiansand besøkte de Forsvarets Tekniske Skole. Der fikk ungene lov til å sitte i cockpiten på en av F-16 jagerflyene. Lars Erik ble løftet på plass, grep tak i stikka og så storøyd på alle instrumentene. Han lente seg tilbake i setet og så for seg flyet høyt der oppe på himmelen.

Dit opp ville han også. En liten drøm var født. Den vokste seg stor, og ble til en plan.

Vil bidra til å redde liv

Det er blitt september i 2013. Det er fortsatt fire dager fram til flyturen i Vassfjellet. I en brakkerigg på Gardermoen trekker Lars Erik på seg en helt ny, rød kjeledress med et hvitt navnemerke på brystet: «Lars Erik Bragstad. Pilot».

nla-piloten-0105
Første tur som luftambulansepilot, med kyndig veiledning fra sjefsflyger Thor Jarle Hande og leder for flygerskolen Jo EInar Haug.

Han kom fra Tyskland i går kveld, etter en uke med simulatortrening på helikopterfabrikken. Nå er det straks tid for takeoff. Flygesjef Erik Normann sitter på en bærbar PC og melder inn dagens flight til kontrolltårnet på Gardermoen. Utenfor en hangar venter Lars Eriks nye arbeidshverdag. Et EC 135 P2+ helikopter.

Tørrtreningen er over. Snart skal han låse opp sidedøra, ta på en helt ny hjelm og løfte denne maskinen fra bakken for første gang. Men han er langt fra noen nybegynner. Ingen slipper gjennom nåløyet som pilot i Norsk Luftambulanse AS uten solid erfaring. Lars Erik fulgte guttedrømmen og utdannet seg som jagerflypilot i Forsvaret. Så konverterte han til helikopter og begynte i 337-skvadronen på Bardufoss. Etter sju år som pilot i Kystvakten, ble han leder for kystvaktdelen av operasjonell testing og evaluering av de nye NH-90-helikoptrene i 2010. Hvorfor ville han til Norsk Luftambulanse AS nå?

– Det er kombinasjonen av det pilotfaglige, det medisinske og det menneskelige som trekker meg hit, forteller Lars Erik på vei ut til helikopteret.

– Jeg vet at Norsk Luftambulanse AS er en bunnsolid og veldrevet organisasjon, med  dyktige folk på alle plan. Og som pilot er det interessant å møte så mange ulike og krevende oppdrag. Når hele virksomheten i tillegg handler om å redde menneskeliv, blir det et meningsfullt arbeid som jeg gjerne vil være med på.

nla-piloten-0023
Lars Erik Bragstad og flygesjef Erik Normann på vei for å pakke helikopteret med riktig utstyr.

Rekordmange kjempet om jobben

Det er Lars Erik Bragstad ikke alene om. Aldri før har så mange piloter søkt jobb hos Norsk Luftambulanse AS som da to pilotstillinger ble utlyst tidligere i år. Hele 72 søkere meldte seg. Langt flere enn hva som har vært vanlig. Da satte ledelsen i Norsk Luftambulanse AS i gang en ekstra grundig utvalgsprosess. De tolv best kvalifiserte søkerne ble innkalt til en opptakshelg på Torpomoen, Stiftelsen Norsk Luftambulanses kurssenter i Hallingdal. Der måtte de gjennom tre dager med en rekke øvelser, både faglige og sosiale.

– Vi ønsket å se både de faglige og de sosiale egenskapene til hver enkelt. Det handler ikke bare om å være en uvanlig dyktig pilot, men også om personlighet og samarbeidsevner. Alt dette kan være avgjørende for de som skal jobbe sammen døgnet rundt gjennom intense vaktuker, forteller sjefsflyger Thor Jarle Hande.

– De tolv måtte ikke bare vise hvordan de tenker og handler som piloter. De måtte for eksempel også sikre og frakte en person ned en bratt fjellside med tau og sele, de måtte vurdere et skadested og yte førstehjelp – samt løse andre oppgaver i samarbeid. Vi lot dem også tilberede en bedre middag sammen. Alt for å se hvordan den enkelte fungerer sosialt.

nla-piloten-1046
Det holder ikke å være en uvanlig god helikopterpilot – man må også fungere sosialt og i et team. F.v. Jo Einar Haug, Lars Erik Bragstad, flyger Lars Amdal og redningsmann Bjørn Carlsen.

Noen dager etter opptaksprøvene blir Lars Erik i tvil hjemme på kjøkkenet i Steinkjer. Han sitter sammen med kona og sier at løpet nok er kjørt, siden han ennå ikke har hørt noe. Han så at de andre søkerne var sterke kandidater, og innstiller seg på at det ikke ble ham denne gangen.

Like etterpå ringer telefonen. Det er Thor Jarle Hande fra Norsk Luftambulanse AS.

– Det ble god stemning på kjøkkenet da, ja, konstaterer Lars Erik i dag.

Og sjefsflyger Hande er fornøyd med at Lars Erik takket ja.

– Lars Erik gjorde et meget solid opptak og har en meget sterk faglig bakgrunn. Han har en fin personlighet, viste svært gode samarbeidsevner og fikk solide tilbakemeldinger fra alle postene der kandidatene ble gradert. Dermed ble han én av de to vi hadde gleden av å ønske velkommen til Norsk Luftambulanse AS, sier Hande.

Alt handler om sikkerhet

Tilbake på Trondheimsbasen har Lars Erik satt helikopteret trygt ned på landingsplassen etter turen opp til Vassfjellet. Der fikk han redningsmann Bjørn Carlsen rett ned til riktig sted. Bjørn syntes riktignok det gikk for sakte. Selv om det kun var en øvelse, ville han gjerne kommet raskere ned.

– Hør, Lars Erik! Dette er det beste komplimentet du kan få som pilot, fastslår instruktør Jo Einar med et bredt smil.

– Hvis redningsmannen synes det går for sakte inn mot målet, så gjør du alt riktig. De er alltid utålmodige! Din jobb er å ivareta sikkerheten. Og du løste dette utmerket! Kontrolltouchen din er fin, jeg ser at du kikker på de riktige stedene for å orientere deg, og du tenker riktig om hvor nær fjellet du skal fly. Jeg har ingen bekymringer om du må gjøre et skarpt oppdrag med underhengende last i dag, sier instruktøren.

nla-piloten-0640
Bragstad tar i mot tilbakemeldinger fra resten av crewet etter den første treningsturen som luftambulansepilot.

Lars Erik lytter nøye til tilbakemeldingene.

– Det var nok igjen ti meter inn til fjellet, og jeg ønsket ikke å legge meg nærmere. Jeg vil ha nok klaring også om det skulle komme stein eller andre ting rullende ned mot oss fra stupkanten der oppe, sier Lars Erik.

Sammen med redningsmann Bjørn og pilot Lars går de gjennom detaljene. Det finnes ingen fasit. Men i Norsk Luftambulanse AS finnes det en standard. Jo Einar forklarer:

– Vi i Norsk Luftambulanse AS har laget våre egne standarder for hvordan våre piloter skal løse de ulike situasjonene. Ikke fordi det alltid finnes én løsning som er mye bedre enn alle andre – men fordi forutsigbarheten øker sikkerheten. Når lege, pilot og redningsmann skal samarbeide i krevende situasjoner, skal lege og redningsmann slippe å lure på hvordan denne piloten vil fly. De skal konsentrere seg om sine oppgaver – ikke om hva piloten kommer til å gjøre.

Jo Einar Haug oppsummerer det hele ganske enkelt:

– Alt vi gjør i all vår trening, handler til syvende og sist om sikkerhet. Når vi skal redde liv, har vi ikke råd til å gjøre feil.

Relaterte artikler: