Skip to main content

Kristoffer Kvist: Ising på helikopter

Været er viktig for luftambulansen. Kristoffer Kvist forsker for å få enda bedre varsling av isingsforhold til helikopter.

Bilde tatt fra helikoptercockpit over snølandskap på Vega.

Kristoffer Kvist forsker for å få enda bedre varsling av isingsforhold til helikopter.
Periode
Pågående
Hovedveileder
Eirik Mikal Samuelsen, førsteamanuensis II ved Institutt for fysikk og teknologi, UiT Norges arktiske universitet og forsker og operasjonell varslingsmeteorolog på Meteorologisk Institutt i Tromsø
Medveiledere
Rune G. Graversen, professor i polar meteorologi og klimadynamikk ved UiT Norges arktiske universitet og Bjørg Jenny Engdahl, forsker ved Meteorologisk institutt
Samarbeids­partnere
Meteorologisk institutt og UiT Norges arktiske universitet

Hva forsker du på?

Jeg forsker på hvordan vi kan lage enda bedre varsling av isingsforhold for helikopter. Ising kan oppstå når legehelikopteret flyr gjennom skyer hvor temperaturen er under frysepunktet. Hvis det er vanndråper i skyer som er under frysepunktet, kan dråpene fryse når de får kontakt med helikopteret, og det kan bli dannet is som i verste fall kan gjøre det umulig å fly. Derfor er det det svært strenge krav for å få lov til å fly hvis det er risiko for is.

Hvordan skal du finne ut av det?

Sammen med værvarslingsmeteorologer og forskere jobber jeg med å undersøke hvor godt modellene for værvarsling vi har i dag klarer å forutse isingsforhold i lufta. Vi samler inn data – observasjoner av temperatur og vannmengde i skyer – i minusgrader, med helikopter som har avisingsutstyr og et som ikke har det.

Deretter sammenligner vi dataene vi får inn med matematiske beregninger fra værvarslingsmodellene, og ser hvor godt de stemmer overens – om de faktiske forholdene vi registrerer i lufta med helikopteret er de samme som datamaskinenes modeller for værvarsling har beregnet.

På bakgrunn av dette skal vi forsøke å forbedre systemene for varsling av isingsforhold i lufta, slik at de kan bli enda mer nøyaktige og enda mer tilpasset pilotens behov. 

Prosjektet er et samarbeid med stiftelsen, Meteorologisk institutt og UiT Norges arktiske universitet.  

Hvorfor er dette viktig?

Om vinteren fører værforhold til at ett av fem oppdrag med legehelikopter ikke kan gjennomføres. Arbeidet vårt vil forhåpentligvis gi pilotene et enda bedre grunnlag for å vurdere værforholdene når de skal ut og fly. Det vil bidra til sikrere flyvninger og færre kanselleringer, til beste for pasienten.