Stiftelsen Norsk luftambulanse

Derfor kjøper vi eget helikopter

Vi trenger verdens første flyvende luftambulanselaboratorium for å gjøre luftambulansetjenesten enda bedre!

Tekst: Randi Buckley

 – Å utvikle fremtidens luftambulansetjeneste uten et helikopter blir som å skulle bli best på 100-meteren uten å kunne bruke banen, sier generalsekretær Hans Morten Lossius. Når det splitter nye helikoptret fra Airbus lander på norsk jord, blir det et flyvende laboratorium. Slik skal du få den beste behandlingen.

En hel verktøykasse og en verden av muligheter. Slik beskriver generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse det nye helikoptret av typen H145 fra Airbus Helicopters. Stiftelsen Norsk Luftambulanse er den aller første kunden i verden som får dette levert neste høst. Det har fått navnet Utviklingshelikoptret.

– Det handler i bunn og grunn om én ting: Å sette pasientene først, jobbe for å kunne gi dem den aller beste behandlingen. For å få en utvikling i luftambulansetjenesten, må vi kunne forske på behandlinger, utforske muligheter, teste ut nye metoder og utstyr og trene på ulike løsninger i et helikopter, forklarer han.

LES OGSÅ: Nå samler vi inn penger til nytt helikopter.

Mulighetsrom

For eksempel kan det bli det mulig å teste det pågående arbeidet med å sette en CT-scanner inn i et helikopter. Det er ikke gjort tidligere, men gode bilder av hjernen er avgjørende for å kunne avdekke hjerneslag og starte behandling allerede utenfor sykehuset, når effekten av behandlingen er størst.

Trening på krevende oppdrag, å kunne utarbeide avanserte GPS-ruter for bruk i dårlig vær og testing av heis i stedet for tau under redningsoppdrag – alt dette er viktige aktiviteter det i dag er begrensede muligheter for å gjennomføre, men som vil bli mulig i helikoptret som er dedikert forskning og utvikling.

LES OGSÅ: Bli med på folkedugnaden!

Må ligge i forkant

Så hvorfor må Stiftelsen Norsk Luftambulanse bestille et eget helikopter, når datterselskapet Norsk Luftambulanse AS har 17 helikoptre? Svaret er at disse helikoptrene er i tjeneste for pasientene døgnet, rundt hele året i den offentlige luftambulansetjenesten, og det er ikke overskuddskapasitet til å bruke disse helikoptrene til forskning og utvikling.

– Vårt formål handler om å fremme avansert akuttmedisin utenfor sykehuset. Mesteparten av dette foregår i dag i legehelikoptret. Å gjøre dette arbeidet uten tilgang til et helikopter blir som å skulle bli best på 100-meteren, uten å kunne bruke banen. Eller uten å få bruke joggesko. Vi må ligge i forkant for å drive utvikling, og derfor får vi nå levert et av de mest avanserte helikoptrene på markedet. De er neste versjon av dagens topp moderne legehelikoptre, som var nye i tjenesten i fjor, sier Lossius.

 Vellykket samarbeid

Lossius får støtte av helseminister Bent Høie, som mener innovasjon og bruk av teknologi i møte med pasienter er viktige satsingsområder.

– Utviklingshelikoptret er et flott bidrag som vil styrke akuttmedisin utenfor sykehuset og gi ny kunnskap om hvordan vi kan gi enda bedre helsehjelp. Jeg mener det tette samarbeidet mellom Stiftelsen Norsk Luftambulanses forsknings- og innovasjonsprosjekter og luftambulansetjenesten er styrken i arbeidet til stiftelsen, som bruker resultatene til å videreutvikle tjenesten. Jeg tror dette er noe av bakgrunnen for at vi i dag har en god luftambulansetjeneste, sier Høie.

Han understreker at det er et offentlig ansvar å sikre gode helsetjenester til alle. Samtidig ønsker Regjeringen å sørge for et godt samarbeid med både private og ideelle aktører som bidrar til innovasjon, mangfold og kvalitet i tjenestetilbudet.

– Arbeidet Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjør er etter min mening et eksempel på et vellykket samarbeid mellom det offentlige og de ideelle. Stiftelsen er ledende innen innovasjon og utvikling av tjenesten. Det er bra, fordi vi trenger noen som dytter helsetjenesten framover.