Skip to main content
Utviklingshelikoptret (Foto: Kyle Meyr)

Utviklingshelikoptret – vårt flyvende laboratorium

Vårt nye utviklingshelikopter brukes til innovasjon, forskning og utvikling, for at pasienter skal få enda bedre hjelp i fremtiden.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse var den aller første kunden i verden som fikk levert et nytt helikopter av typen Airbus H145 høsten 2020. Det har fått navnet Utviklingshelikoptret.

– Dette er et unikt, flyvende laboratorium for fremtidens pasienter. Det er spekket av det nyeste innen teknologi, og vil bidra til å utvikle luftambulansetjenesten videre, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Helikopteret brukes som et dedikert verktøy til innovasjon, forskning og utvikling.

– For å få en utvikling i luftambulansetjenesten, må vi kunne forske på behandlinger, utforske muligheter, teste ut nye metoder og utstyr og trene på ulike løsninger i et helikopter, forklarer han.

Unike muligheter

Utviklingshelikoptret skal bidra til å spare livsviktig tid for pasientene når det står om livet.

– Vi har satt oss som mål å installere en CT-scanner som kan ta bilder av hjernen ved mistanke om hjerneslag inn i kabinen av helikopteret. Det er et ambisiøst mål, det vet vi. Vi tror at om noen år kan vi vise teknologi som vil endre behandling av hjerneslag utenfor sykehuset, sier Erik Normann, pilot og fagsjef for flyoperativ utvikling.

Det er også behov for å videreutvikle og finne nye løsninger for å fly i vær som i dag hindrer helikopteret i å nå pasienten. Heis skal brukes til å teste metoder for effektiv redning av pasienter i vanskelig terreng i krevende, norske forhold.

Flyoperativ fagsjef Erik Normann (t.v.) og flyger Trond Arild Nilsen klare for treningstur med Utviklingshelikoptret. (Foto: Jon Tonning)

Må ligge i forkant

Så hvorfor må Stiftelsen Norsk Luftambulanse ha et eget helikopter, når datterselskapet Norsk Luftambulanse AS har mange? Svaret er at disse helikoptrene er i tjeneste for pasientene døgnet, rundt hele året i den offentlige luftambulansetjenesten, og det er ikke overskuddskapasitet til å bruke disse helikoptrene til forskning og utvikling.

– Vårt formål handler om å fremme avansert akuttmedisin utenfor sykehuset. Mesteparten av dette foregår i dag i legehelikoptret. Å gjøre dette arbeidet uten tilgang til et helikopter blir som å skulle bli best på 100-meteren, uten å kunne bruke banen. Vi må ligge i forkant for å drive utvikling, og derfor har vi nå et av de mest avanserte helikoptrene på markedet, sier Lossius.

Utviklingshelikoptret (Foto: Jon Tonning)
Utviklingshelikoptret (Foto: Jon Tonning)