Du kan gjøre en forskjell – sammen for en tryggere vinter
Været påvirker luftambulansen
Vinteren er kald, mørk og ofte krevende værmessig. Livreddende innovasjon er kostbart, derfor jobber vi kontinuerlig med en rekke utviklingsprosjekter for å forbedre luftambulansetjenesten. Målet vårt er at de nye løsningene skal tas i bruk for å forbedre tjenesten ytterligere.
Din støtte går til livreddende innovasjon
Værkamera
154 værkamerastasjoner står i dag rundt i landet for å kunne bistå helikoptermannskapene med å kartlegge værforhold før oppdrag.
Da kan de selv ta avgjørelser om det er trygt å fly, hvilke forhold som er i vente og hvilken rute de skal velge.
I dag har aktører som Politiet, Forsvarets 330-skvadron, Kystvakten, Hovedredningssentralen, NVE skredvarsling, privatflyklubber, Yr.no og Meteorologisk institutt tilgang til data fra værkamerastasjonene via systemet HemsWX, som er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Tåkelys
En 210 meter lang lysrekke er installert på landingsplassen ved luftambulansebasen på Lørenskog.
Lysene gjør at pilotene kan se landingsplassen på lang avstand. Dette skal bidra til en tryggere innflyvning og landing når det er dårlig sikt.
Løsningen skal testes videre i 2023. Resultatene kan være svært viktige innspill når nye luftambulansebaser skal bygges, og ikke minst for eksisterende baser for legehelikopter.
GPS-ruter
5 nye GPS-ruter ble tatt i bruk i 2022 – og 10 nye er planlagt.
Dette kalles PiNs-ruter (Point in Space) og benytter satellittbasert navigasjon. På den måten kan legehelikopteret fly ved hjelp av instrumenter. Det er med på å redusere sjansen for at piloten må snu på grunn av uforutsigbare værforhold.
I år har Redningshelikoptertjenesten og Politiets helikoptertjeneste fått tilgang til disse prosedyrene slik at de kan ta i bruk GPS-rutene.
Les mer om våre utviklingsprosjekter
Kjøp en gave som redder liv
Nå kan du gi bort en livsviktig gave med mening. Gaver som redder liv støtter vårt viktige arbeid!
Gaver som redder liv støtter blant annet vår forskning på behandling av hjertestans utenfor sykehus, at legehelikoptrene trygt kan dra ut på oppdrag i det som tidligere har vært umulig flyvær og vår forskning på helikoptertransport av nyfødte babyer.
Det koster ingenting å være bedre forberedt