Begrensningene for helikoptre i snøvær: Lørenskog-basen i normal drift tirsdag
Airbus Helicopters innførte tirsdag strenge begrensninger for flygning i snøvær for helikoptertypen H145 med et spesifikt filter (IBF) installert. Norsk Luftambulanse er godt i gang med å fjerne filteret. Når dette er gjort, kan helikoptrene fly uten begrensningene som tidligere i dag ble innført.
Publisert: 07.12.2021
Begrensningene Airbus Helicopters innførte tirsdag rammet basene Lørenskog, Arendal, Bergen, Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes.
Filteret (inlet barrier filter – IBF) er ekstrautstyr som installert for å redusere slitasje på motoren, men er ikke nødvendig for normal drift. Nå fjernes filtrene fortløpende på maskinene som er berørt, og uten IBF kan helikoptrene settes i normal drift igjen.
– Vi startet umiddelbart arbeidet med å demontere dette filteret. Vi har de nødvendige delene og utstyret tilgjengelig. Helikopteret på Lørenskog blir klar allerede i løpet av tirsdag, og Arendal er planlagt i morgen, deretter prioriteres helikopteret på basen i Bergen. Så følger de andre berørte basene fortløpende. Prioriteringen er blant annet basert på værutsiktene de kommende dagene, sier Leif Olstad i Norsk Luftambulanse Helikopter.
Værutsikten for basene i Trondheim, Brønnøysund og Kirkenes er foreløpig gode, noe som betyr at helikoptrene kan fly til tross for begrensningene som er satt.
Pålegget fra Airbus gjelder alle operatører som flyr H145 med IBF installert. Dette kom etter at Norsk Luftambulanse Helikopter har hatt to hendelser med motorbortfall i en motor, henholdsvis i Brønnøysund i 30. mars i fjor og i Kongsvika i Troms og Finnmark fylke den 20. november. I Brønnøysund ble motoren restartet og helikopteret kunne fortsette til basen, mens i Kongsvika landet helikopteret trygt i terrenget med én motor. Ingen kom til skade under disse hendelsene.
IBF-filteret settes i sammenheng med at motorene stanset, men det er fortsatt for tidlig å konkludere årsaken. Norsk Luftambulanse avventer undersøkelsene fra produsenter og Statens Havarikommisjon, som ble rutinemessig varslet etter hendelsen i Kongsvika.
– Det er svært viktig å finne årsaken til disse hendelsene. Når Havarikommunikasjonen er involvert, blir det ekstra trykk på produsenten for å finne ut hva som gikk galt. Vi stiller helikopteret tilgjengelig for dem, og deler all analysedata. I tillegg har vi et tett samarbeid med produsentene av både helikopteret og motoren, sier Olstad.
Uten filteret IBF installert vil det kunne bli økt slitasje på motoren. Derfor har Norsk Luftambulanse Helikopter ekstra motorer for å raskt kunne skifte de ut dersom det skulle bli behov.
Luftambulansetjenesten HF hadde allerede satt grønn beredskap som følge av smittesituasjonen da begrensingene ble kjent, og følger derfor situasjonen nøye for å kunne sette inn tiltak dersom det blir nødvendig.
– Slik det er i dag anser vi ikke beredskapen som kritisk, og dersom demodifiseringen går så raskt på basene som operatøren har lagt opp til, så ser vi ikke grunn til å iverksette noen ekstra tiltak pr nå, sier administrerende direktør Øyvind Juell i en pressemelding.
Beredskap
Spørsmål rundt beredskap og luftambulansetjenesten generelt i Norge besvares av LAT HF.
Kontaktperson Luftambulansetjenesten HF:
Elin Åsbakk Lind
Telefon +47 952 20149
E-post: el@luftambulansetjenesten.no
Kontakt:
Leif Olstad
Administrerende direktør Norsk Luftambulanse AS
Telefon +47 952 32 585
E-post: leif.olstad@norskluftambulanse.no
Kontakt:
Randi Buckley
Konst. kommunikasjonsdirektør Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Telefon +47 920 16 406
E-post: randi.buckley@norskluftambulanse.no