
Pilotprosjektet Nødchat for døve og hørselshemmede

Helsedirektoratet, Politidirektoratet, Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap og Stiftelsen Norsk Luftambulanse har siden juni 2024 samarbeidet om et pilotprosjekt Nødchat for døve og hørselshemmede.
I pilotprosjektet utvikles en løsning som gjør det mulig å kontakte nødnumrene direkte via chat.
Norges Døveforbund og Hørselsforbundet har vært med fra start i referansegruppen som gir råd og innspill. Referansegruppen har også vært med på testing av løsningen, og gitt viktige tilbakemeldinger på brukergrensesnitt.
Når Nødchat-løsningen er klar vil den gjøres tilgjengelig i en tidsbegrenset periode for en definert gruppe brukere som er døve eller hørselshemmede. Etter denne perioden skal prosjektet evalueres, før det besluttes hva som skal skje videre med løsningen.
Hvordan fungerer Nødchat?
Er du bruker i pilotprosjektet, får du tilgang til en Nødchat-knapp i Hjelp 113-appen. For å starte en nødchat, trykker du på denne knappen og deretter på nødnummeret (110, 112 eller 113). Mens du venter på at operatør skal ta imot samtalen, kan du begynne å skrive.
Operatøren ser det du skriver i sanntid (tegn-for-tegn). Det vises med tre prikker i chatten når operatøren skriver.
I noen tilfeller kan operatøren spørre om å få bruke video i samtalen. Da brukes kameraet på telefonen din for å vise operatøren hva som skjer. Du bestemmer selv om du ønsker dette: Du blir spurt om tillatelse først. Du kan kommunisere i chatten samtidig som video brukes.

Hvordan vet jeg at meldingen har kommet frem?
Du ser når meldingen er levert og lest. Dette vil vises både med tekst samt symbol.
Kan operatøren på nødmeldingssentralen se hvor jeg er?
Du må tillate bruk av stedstjenester. Da vil operatøren se din posisjon i kartet, og se koordinater på din posisjon.
Hvor avhengig er jeg av god dekning? Hva skjer om jeg har dårlig dekning?
Du må ha mobildata eller være koblet til trådløst internett for å bruke Nødchat.
Kan alle mobiler brukes til Nødchat?
Du er avhengig av en smarttelefon for å bruke Nødchat. I pilotprosjektet støtter løsningen iPhone i tillegg til Android-telefoner.
Hvor lang svartid er det på Nødchat?
Svartiden er den samme som når man ringer 110, 112 og 113.
Hvorfor er tjenesten kun tilgjengelig for definerte brukere?
Dette er et pilotprosjekt. Det betyr at når Nødchat-løsningen er klar vil en definert gruppe med døve og hørselstemmede få tilgang til tjenesten i en avgrenset periode. Det kommer mer informasjon om hvordan man registrerer seg via Norges Døveforbund og Hørselsforbundet.
Etter pilotperioden vil løsningen evalueres. Deretter vil det bestemmes hva som skal skje videre med tjenesten Nødchat.
Hva skjer hvis jeg kontakter feil nødnummer?
Hvis du kontakter feil nødnummer, overfører operatøren samtalen til riktig nødnummer. Dette får du beskjed om i chatten.
Hvorfor er det viktig med en slik løsning?
Når liv og helse står på spill må alle kunne få hjelp raskt – også de som ikke kan kommunisere med vanlig telefon. Ønsket er at Nødchat skal bidra til en likeverdig tjeneste og en tryggere hverdag for døve og hørselshemmede.