Skip to main content
Helikopter flyr i tåke

La oss nå helt frem – uansett vær

Vi trenger din hjelp for å få luftambulansen trygt frem til de syke og skadde, også i dårlig vær.

  • Ny teknologi for å kunne «fly i blinde».
  • Tåkelys for tryggere landing
  • Værkameraer for å planlegge flyrute

1 av 10 legehelikopteroppdrag blir avlyst på grunn av været

Dårlig sikt og vanskelige landingsforhold øker risikoen for både mannskap og pasienter. Samtidig haster det å få fram hjelpen når ulykker og akutte situasjoner oppstår.

For å håndtere disse utfordringene satser Stiftelsen Norsk Luftambulanse på ny teknologi og bedre opplæring. Vi tester avansert utstyr, utvikler presise værdata og trener på oppdrag i kulde og dårlig sikt. Slik kan vi fly sikrere og ta bedre beslutninger når det haster.

Som støttemedlem bidrar du til at vi kan fortsette å utvikle og implementere løsninger som gir pasienter den hjelpen de trenger, også under tøffe vinterforhold. Sammen sørger vi for at ingen står uten hjelp når de trenger den som mest.

Illustrasjon av GPS-flyging i mørket.

Flyr i blinde

GPS-baserte innflygingsruter gjør det mulig for legehelikopteret å fly ved hjelp av instrumenter i lufta. Dette er reduserer sjansen for at piloten må snu på grunn av uforutsigbare værforhold.

Landingslys på Lørenskog

Tryggere landing

Tåkelys på landingsplassen, en 210 meter lang rekke av lys, lar pilotene se på lang avstand hvor de skal lande. Dette bidrar til en tryggere innflyvning og landing i mørket og i dårlig sikt.

Værkamerainstallasjon

Planlegger flyrute

175 værkamerastasjoner er plassert rundt i landet slik at helikoptermannskapene kan ta avgjørelser om det er trygt å fly, hvilke forhold som er i vente og hvilken rute de skal velge.

Jeg hadde flaks. Luftambulansen var kjapt på plass, og jeg fikk riktig hjelp på stedet. Derfor er jeg i live i dag. Jeg støtter Stiftelsen Norsk Luftambulanse fordi de gjør Norge tryggere.

Linda Rindahl (50)

Forskningsprosjekter

Helikoptercrew tester ultralydapparat i helikopteret
  • Ultralyd av hjernen i helikopteret
  • Bruk av to hjertestartere fremfor en
  • Smertebehandling i ambulanser
  • Bruk av video ved 113-sentralen
  • Hjerneslagsprosjektet eStroke
  • Hypotermiforskning
  • Biomarkører for å avdekke hjerneslag

Innovasjonsprosjekter

Redningsmann ser ut av helikoptret
  • Utviklingshelikopter
  • Heis i helikopteret
  • CT-maskinen inn i helikopteret
  • Video i nødsamtaler
  • Værkameraer
  • Tåkelys
  • GPS-baserte innflygingsruter
  • Hodeplagg for å holde hodet varmt i helikopteret

Kompetanseheving

  • Trener på redningsaksjon ved drukning
  • Koordinert redning i lufta
  • Samtrening med hele redningskjeden
  • Fagcamper
  • Samarbeid på tvers av etatene med helikopter
  • Tverretatlig akuttmedisinsk samarbeid
  • Kurs i flymedisin
Utviklingshelikopteret i vinterlandskap

Har du spørsmål om støttemedlemskap?

Bidraget ditt finansierer ny teknologi, trening og drift, spesielt for værutfordringer.
Du gir et månedlig beløp som enkelt kan justeres når som helst.
Ja, du kan når som helst endre beløp eller stoppe støtten.
Din støtte bidrar til bedre værdata, sikrere flyvninger og raskere nødhjelp.
Ja, vi bruker sikre betalingsløsninger som beskytter din informasjon.
Portrettbilde av Kristin Langebeck fra Giverservice

Giverservice

Har du spørsmål om støttemedlemskap? Ta kontakt med giverservice for å få svar på det du lurer på.

64 90 43 00 Mandag-Fredag: 09:00 – 15:00
E-post Svarer innen 72 timer