Pilot om værkameraene: En revolusjon
– Værkamerastasjonene som Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet har revolusjonert måten vi kan vurdere flyvær på, forteller pilot ved Dombåsbasen, Ole Anders Listad.
Tekst: Erland Kroken Foto: Fredrik Naumann/Felix Features
For piloten har vært med på en voldsom utvikling.
– I dag er det en helt annen hverdag. For ikke mange år siden fikk vi tre meter med papir ut fra faksmaskinen.
– Det var vår værinformasjon. Den gang ringte vi til flyplasser og til folk, og spurte om værforholdene. En gang var det en kar som sa til meg på telefonen «Nå er det skrøpelig, gitt. Jeg ser ikke grinda, engang», ler Ole Anders.
– I dag gir teknologiske løsninger oss en helt annen værdag, bokstavelig talt. Dombås ligger i et værskille som ofte kan være vanskelig å vurdere, men værkamerastasjonene som Stiftelsen Norsk Luftambulanse har utviklet har revolusjonert måten vi kan vurdere flyvær på. Store skjermer på alle baser viser været over hele landet, og vi har systemet på nettbrett og telefoner. For oss her på Dombås er dette helt uvurderlig. Disse værkameraene, nattlysbriller og det digitale kartet, er nok de tre største forbedringene – i tillegg til moderne helikoptre i min tid som pilot, sier han.
Over 100 værkamerastasjoner
En kreativ flygers idé har revolusjonert måten luftambulansemannskapene skaffer seg oversikt over været. Takket være bidrag fra støttespillerne har Stiftelsen Norsk Luftambulanse finansiert nær 140 værkamerastasjoner over hele landet.
Det hele startet i 2013. Flyger Jens Fjelnset på Norsk Luftambulanse AS’ base i Ål er på vakt og opplever nok en alarm. Han er fartøysjef på legehelikoptret og er den som skal bestemme om det er trygt flyvær og eventuelt hvilken rute de skal velge for å nå pasienten. Målet er alltid å få hjelpen trygt frem til alle pasienter, og finne den raskeste ruten om det lar seg gjøre å fly.
Bidra med en gave
Været skifter fort i Norge. Å vite mest mulig om været er derfor livsviktig. Ved å støtte vårt arbeid vil vi kunne fortsette å sette ut nye værkamerastasjoner.
Dette vet Fjelnset alt om. Tenk om vi kunne vite mer om hvordan været er akkurat nå. Flere steder, hele døgnet. Ideen om værkamerastasjonene er født. Han ser for seg kameraer over hele landet som tar bilder av været der legehelikoptrene ofte flyr. Bilder som skal kunne sees på alle luftambulansebasene.
Allerede høsten 2013 står den første værkamerastasjonen på plass i Stavn i Hallingdal. Stiftelsen Norsk Luftambulanse går inn og finansierer det livsviktige nybrottsarbeidet. Dette har ingen satt i system og gjort før. Ved utgangen av 2021 var det utplassert 141 slike værkamerastasjoner over hele landet, og nye er under planlegging.
Lurer du på hvordan det fungerer? Se videoen under.
Saken fortsetter under videoen.
Store avstander
Med lange avstander og de store nasjonalparkene Dovrefjell, Jotunheimen og Rondane «vegg-i-vegg», er en god akuttmedisinsk tjeneste svært viktig for befolkningen i et stort område i hjertet av Norge. Det er 16 mil med bil til Lillehammer, 20 mil til Trondheim, og 22 mil til Ålesund. Legehelikoptret på Dombås er en av basene i landet som flyr lengst og høyest.
– Vi flyr stadig til Galdhøpiggen og i Jotunheimen, sier pilot Ole Anders.