Skip to main content

Hjelp 113: Ofte stilte spørsmål

Når du bruker Hjelp 113 får operatøren på nødsentralen automatisk vite nøyaktig hvor du er mens nødsamtalen pågår. Det kan spare livsviktig tid hvis en ulykke eller plutselig sykdom rammer deg eller noen nær deg.

Er du langt hjemmefra, uten veiadresse, i skogen eller på fjellet? Det kan være vanskelig å forklare mens det haster å få hjelpen fram.

Bruk Hjelp 113 til å ringe etter øyeblikkelig hjelp. Da blir GPS-posisjonen din automatisk sendt via mobiltelefonen til nødsentralen. Dermed kan ambulanse eller luftambulanse raskt sendes til riktig sted, der hvor du er.

Husk å starte Hjelp 113 og legg inn ditt telefonnummer i dag. Da virker appen når du trenger hjelpen raskt.
Når en bruker henter ned Hjelp 113, må brukeren legge inn sitt mobilnummer. Grunnen til dette er at Hjelp 113 ikke kan hente brukerens mobilnummer fra smarttelefonen. Det blir sendt en kode på SMS til nummeret som brukeren oppgir. Denne koden må legges inn i Hjelp 113 for å verifisere at brukeren eier nummeret som er oppgitt. Dersom brukeren oppgir feil nummer, blir koden sendt til feil nummer. Dette er det som skjer dersom du har mottatt en kode fra Hjelp 113 uten at du har installert Hjelp 113. Vi beklager dette og det er bare å overse denne koden. Dette skjer dessverre fra tid til annen.
Denne tilgangen brukes for å se hvor du er under en nødsamtale. Når en nødsamtale startes fra Hjelp 113, vil det komme en melding på toppen av skjermen etter en stund. Når man trykker på den, får man se posisjonen sin. På denne måten kan du oppgi stedet du er over telefon til nød-operatøren dersom nødsentralen, mot formodning, ikke mottok stedet du er automatisk. I noen få situasjoner kan det være at stedet du er ikke blir sendt inn til nødsentralen. Da kan denne løsningen være redningen.
Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at 113-sentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen. Det er viktig at du velger «tillat alltid» i appen. På denne måten får nødsentralen vite dine bevegelser under selve nødsamtalen og ikke bare én gang.

Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at nødsentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen.
Nei, posisjonen sendes kun når en nødsamtale startes eller du er i en nødsamtale. Utenom det, sendes ikke stedet du er og det lagres heller ikke av appen. Dette forutsetter at du har registrert mobilnummeret ditt i appen. Når appen er i bakgrunnen, leses ikke stedet du er.
Appen benytter smarttelefonens egne ringedel, så det å ringe fra appen er eksakt likt som å ringe direkte fra smarttelefonen. Appen slår nummeret for deg. Men før den slår nummeret, sender den inn en datapakke med posisjonen din. Denne datapakken sendes via mobildata dersom mobilen har mobildata tilgjengelig (minst Edge dekning). Våre tester viser at på de svakeste Edge dekningene som fremdeles er brukbare i Norge, kan det ta opp til fem sekunder å gjøre sending av posisjonen inn. Har du ikke mobildekning, kan dessverre ikke appen gjøre noe med dette i dag. Da viser vi til forklaringen til Telenor om hvordan ringe nødnummer uten dekning, pkt 8
I den nye versjonen av Hjelp 113, benytter vi automatisk innsendelse av stedet du er til nødsentralen. Vi jobber med løsninger for å gjøre det enklere for hørselshemmede å bruke appen. Slik det er i Norge i dag må hørselshemmede bruke et eget nummer for å formidle behov for nødhjelp. Dette gjøres ved å bruke det landsdekkende nummeret 1412. Via teksttelefon blir innringeren lokalisert og nærmeste nødinstans rykker ut. Dersom den døve har teksttelefon, beskriver den døve situasjonen, og så formidles beskjeden videre til nødsentralen. En annen måte å ta kontakt på er å sende en SMS til 2080. Da skriver man «NØD» i tekstmeldingen og beskjeden man sender blir formidlet videre.
Appen får ikke lov til å starte en nødsamtale dersom du ikke gir tilgang til dette.
Denne rettigheten spørres bare om dersom du har Android operativsystem 9.0 eller senere. Hjelp 113 bruker denne rettigheten til å oppdage at en nødsamtale startes og avsluttes. Når en nødsamtale startes, vil Hjelp 113 sende inn stedet du er til nødsentralen.
Hjelp 113 er laget for bruk kun når du har mobilnett. Har du ikke mobilnett, kan hverken smarttelefonen eller appen hjelpe deg med å få kontakt med omverdenen. Appen bruker smarttelefonens stedstjenester og ringemuligheter.
Siste versjon av Hjelp 113 støtter automatisk innsendelse av stedet du er for norske og utenlandske mobilnumre. Man må være i Norge for at Hjelp 113 skal virke. Er du i utlandet og ikke vet hvor du er kan du likevel bruke appen for å finne koordinatene dine som du kan lese opp for nødsentralen. Men du kan ikke ringe fra appen.
Dette skyldes beklageligvis en feil i appen som kan skje for noen som må ut av Hjelp 113 for å lese koden. I siste versjon av Hjelp 113 er denne rettet, men om du allikevel skulle få problemer, kan du gjøre følgende: Gå til innstillinger (på selve telefonen. Det er et ikon som ser ut som et tannhjul) > Velg varsler > Gå ned til meldinger og skru denne på dersom den står av. Nå går du tilbake til Hjelp 113 og legger inn mobilnummeret og trykker GODKJENN. Nå vil du se koden komme på toppen av skjermen. Du kan legge denne inn i direkte og gå videre.
Hjelp 113 er kun tilgjengelig på iPhone og Android smartelefoner. Nettbrett støttes ikke. Appen er ikke laget for iPad siden man ikke kan ringe fra en iPad.