Stiftelsen Norsk luftambulanse

Hjelp-113 | Ofte stilte spørsmål

Her får du svar på noen ofte stilte spørsmål om Hjelp 113

Hva er Hjelp 113?
Når du bruker Hjelp 113 får operatøren på nødsentralen automatisk vite nøyaktig hvor du er mens nødsamtalen pågår. Det kan spare livsviktig tid hvis en ulykke eller plutselig sykdom rammer deg eller noen nær deg.

Er du langt hjemmefra, uten veiadresse, i skogen eller på fjellet? Det kan være vanskelig å forklare mens det haster å få hjelpen fram.

Bruk Hjelp 113 til å ringe etter øyeblikkelig hjelp. Da blir GPS-posisjonen din automatisk sendt via mobiltelefonen til nødsentralen. Dermed kan ambulanse eller luftambulanse raskt sendes til riktig sted, der hvor du er.

Husk å starte Hjelp 113 og legg inn ditt telefonnummer i dag. Da virker appen når du trenger hjelpen raskt.

Hva er forskjellen på appen Hjelp 113-GPS og appen Hjelp 113?
Det er samme appen, men den har skiftet navn og heter nå Hjelp 113. Appen kan brukes dersom du er i en nødsituasjon, må varsle og trenger hjelp. Appen er nå oppdatert, slik at den automatisk sender 110 eller 113-sentralen melding om hvor du er.

Hjelp 113-appen har en ny funksjon. Hva er det?
Den nye versjonen av appen Hjelp 113 gjør at koordinatene sendes automatisk og direkte til nødsentralen. Når du bruker appen til en nødsamtale, får 110 eller 113-sentralen automatisk vite hvor du er. Dette krever at du har oppgitt ditt mobilnummer og at du har datatrafikk. Dersom stedet du er ikke kommer frem til nødsentralen, vil du kunne lese stedet du er manuelt fra ringeskjermen.

Jeg har appen Hjelp 113-GPS fra før, blir den automatisk oppdatert?
Enten du har automatisk eller manuell oppdatering på mobiltelefonen din så er du nødt til å starte appen for at den skal være klar til automatisk innsendelse av koordinatene dine. Du bør gjøre dette med en gang, slik at appen er klar til bruk ved en nødsituasjon. Du vil kunne ringe nødsentralen også uten at appen er oppdatert, men da må koordinatene leses manuelt. For å få til den automatiske innsendelsen av stedet du er, trenger appen å vite ditt mobilnummer og verifisere at mobilnummeret er ditt. Dette gjøres ved å sende en SMS til deg med en kode.

Jeg har en iPhone 5 eller eldre, støttes den?
Siste versjon av Hjelp 113 støtter også iPhone 5 og 4S

Hvorfor må iPhone-versjonen av Hjelp 113 ha tilgang til mine kontakter?
Tilgang til kontakter brukes kun for å vise hvor du er mens du ringer. Den nye versjonen av appen har automatisk innsendelse av koordinatene du er til nødsentralen, men dersom du har for dårlig datatrafikk, kan det være at dette ikke kan sendes inn. I det tilfellet kan det være nødvendig å lese opp koordinatene på ringeskjermen. På iPhone er det ikke lov til å legge informasjon over ringeskjermen. Vi bruker derfor en teknikk for å få koordinatene inn på ringeskjermen hvor vi skriver en kontakt til adresseboken med nummeret til nødsentralen og navnet på denne kontakten er koordinatene dine. På denne måten får vi koordinatene dine til å vises under samtalen. Det er dessverre ingen annen kjent måte å gjøre dette på for iPhone. På Android versjonen av Hjelp 113 får vi tilgang til å skrive koordinatene over ringeskjermen og benytter derfor ikke tilgang til adresseboken.

Dine kontakter vil aldri bli lest eller lagret av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Vi lagrer heller ikke ditt mobilnummer, med mindre du har samtykket til dette.

iPhone skjerm ved tilgang til kontakter

Tilgang til kontakter brukes kun for å vise hvor du er mens du ringer.

Hvorfor må Hjelp 113 ha tilgang til posisjonen min?
Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at 113-sentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen. Det er viktig at du velger «tillat alltid» i appen. På denne måten får nød-sentralen vite dine bevegelser under selve nødsamtalen og ikke bare en gang.

Appen trenger tilgang til posisjonen din/stedet du er slik at nødsentralen automatisk får informasjon om hvor du er under nødsamtaler fra appen.

Vet nødsentralen til enhver tid hvor jeg er?
Nei, posisjonen sendes kun når en nødsamtale startes eller du er i en nødsamtale. Utenom det, sendes ikke stedet du er og det lagres heller ikke av appen. Dette forutsetter at du har registrert mobilnummeret ditt i appen. Når appen er i bakgrunnen, leses ikke stedet du er.

Hva om jeg ikke har dekning på telefonen?

Appen benytter smarttelefonens egne ringe-del, så det å ringe fra appen er eksakt likt som å ringe direkte fra smarttelefonen. Appen slår nummeret for deg. Men før den slår nummeret, sender den inn en datapakke med posisjonen din. Denne datapakken sendes via mobildata dersom mobilen har mobildata tilgjengelig (minst Edge dekning). Våre tester viser at på de svakeste Edge dekningene som fremdeles er brukbare i Norge, kan det ta opp til fem sekunder å gjøre sending av posisjonen inn. Har du ikke mobildekning, kan dessverre ikke appen gjøre noe med dette i dag. Da viser vi til forklaringen til Telenor om hvordan ringe nødnummer uten dekning, pkt 8

Hva med døve og hørselshemmede?
I den nye versjonen av Hjelp 113, benytter vi automatisk innsendelse av stedet du er til nødsentralen. Vi jobber med løsninger for å gjøre det enklere for hørselshemmede å bruke appen. Slik det er i Norge i dag må hørselshemmede bruke et eget nummer for å formidle behov for nødhjelp. Dette gjøres ved å bruke det landsdekkende nummeret 1412. Via teksttelefon blir innringeren lokalisert og nærmeste nød-instans rykker ut. Dersom den døve har teksttelefon, skriver den døve hvordan situasjonen, og så formidles beskjeden videre til nødsentralen. En annen måte å ta kontakt på er å sende en SMS til 2080. Da skriver man «NØD» i tekstmeldingen og beskjeden man sender blir formidlet videre.

Hvorfor støtter ikke Hjelp 113 politi også?
Den nye versjonen av appen Hjelp 113 støtter 110 (Brann) og 113. Grunnen til dette er at 112-nødsentralene (Politi) enda ikke har den programvaren som er nødvendig for å motta posisjonen fra appen. 112- sentralene er i en prosess for å skaffe seg dette, og etter planen skal det være på plass i løpet av 2018. Når dette er på plass, vil Hjelp 113 også støtte nødoppkall til 112 med automatisk innsendelse.

Hvorfor må Android-versjonen av Hjelp 113 ha tilgang til å ringe?
Appen får ikke lov til å starte en nødsamtale dersom du ikke gir tilgang til dette.

Hvorfor må Android-versjonen av Hjelp 113 ha tilgang til å skrive over appen.
Android versjonen av Hjelp 113, skriver posisjonen din i et eget lag som ligger over ringeskjermen. På denne måten kan du se stedet du er selv om du er i nødsamtale.

Tidligere så jeg adressen min, nå ser jeg bare stedet.
Tidligere viste vi den fulle adressen, men denne kan noen ganger være litt unøyaktig slik at den viste adressen til huset ved siden av. Dette skapte en del henvendelser på om hjelpen ville blitt sendt ut til feil adresse dersom man skulle komme i en nødsituasjon. Selve adressen sendes ikke til nødsentralen. Det er koordinatene dine som sendes til nødsentralen ved nødoppkall fra Hjelp 113. Disse koordinatene brukes for å finne ut hvor du er ved en nødsituasjon. Siden adressen som sto oppgitt skapte mer forvirring enn nytte, valgte vi å kun vise stedet.

Hvordan sørger appen for at koordinatene hele tiden er korrekte?
Hjelp 113 benytter smarttelefonens innebygde GPS. GPSen bruker mobilnettet og kjente WiFi-routere i nærheten. Den får rede på hvilken basestasjon smarttelefonen din har kontakt med. Når den vet det, vet den også hvilke satellitter den skal se etter. Fordi den derfor kan ekskludere mange satellitter, bruker den også kortere tid på å finne de korrekte koordinatene. Dette ligger utenfor Hjelp 113 og er kun håndtert av din smarttelefon.

Jeg har Android, men stedet jeg er vises feil.
Om du er inne, så ta deg en tur ut og beveg på deg. Det vil gjøre at sin smarttelefon lettere kan finne din posisjon.

Må jeg lese opp koordinatene?
Koordinatene dine sendes automatisk til nødsentralen dersom du har appen Hjelp 113 og dersom du har gitt nødvendige samtykker og tilganger i appen i tillegg til ditt mobilnummer. Koordinatene for din posisjon vises med grader og minutter. Du kan bruke appen til å ringe nødsentralen også uten å ha samtykket til automatisk innsendelse, men da må koordinatene leses opp manuelt. Dersom nødsentralen, mot formodning, ikke skulle motta dine koordinater, må du lese opp din posisjon fra ringeskjermen.

Kan alle AMK sentraler ta i mot stedet man er fra Hjelp 113?
Ja, alle landets 16 AMK sentraler kan ta imot stedet du er automatisk. På iPhone versjonen av Hjelp 113, må du gjøre nød-oppkallet fra Hjelp 113, mens på Android holder det at du ringer fra smarttelefonen direkte. I løpet av 2018 er det planlagt støtte for 112.

Jeg kjenner ikke igjen koordinatene. De ligner ikke på koordinater jeg ser andre steder. Er det noe feil?
I appen bruker vi den samme beskrivelsen som ambulansehelikoptrene bruker: grader og minutter med desimaler. Koordinatene blir sendt automatisk til 113-sentralen dersom du har lastet ned appen Hjelp 113 eller har oppdatert og startet appen.

Hva hvis jeg ikke har mobilnett?
Hjelp 113 er laget for bruk kun når du har mobilnett. Har du ikke mobilnett, kan hverken smarttelefonen eller appen hjelpe deg med å få kontakt med omverdenen. Appen bruker smarttelefonens stedstjenester og ringemuligheter.

Jeg starter Hjelp 113 på iPhone og kommer meg ikke videre etter jeg har gitt tilgang til stedstjenester.
Dette er en feil som kan skjedde på tidligere versjoner dersom du ikke har siste versjon av operativsystemet. Feilen er nå rettet. Pass på at du har siste versjon av Hjelp 113.

Jeg har Android og klarer ikke legge inn koden.
Dette skyldes beklageligvis en feil i appen som kan skje for noen som må ut av Hjelp 113 for å lese koden. I siste versjon av Hjelp 113 er denne rettet, men om du allikevel skulle få problemer, kan du gjøre følgende: Gå til innstillinger (på selve telefonen. Det er et ikon som ser ut som et tannhjul) > Velg varsler > Gå ned til meldinger og skru denne på dersom den står av. Nå går du tilbake til Hjelp 113 og legger inn mobilnummeret og trykker GODKJENN. Nå vil du se koden komme på toppen av skjermen. Du kan legge denne inn i direkte og gå videre.

Hvor finnes Hjelp 113 til iPad?
Hjelp 113 er kun tilgjengelig på iPhone og Android smartelefoner. Nettbrett støttes ikke. Appen er ikke laget for iPad siden man ikke kan ringe fra en iPad.

Hvorfor støttes ikke det nye felles legevaktnummeret 116117?
116117 bruker man for å komme i kontakt med legevaktsentralen i området man oppholder seg. Foreløpig har ikke legevaktene anledning til å motta så nøyaktig informasjon om posisjonen til innringere som man har ved å ringe nødsentralen ved bruk av Hjelp 113 appen.

Kan smarttelefonen benytte satellitt-telefoni?
Det er ikke støtte for satellitt-telefon i smarttelefoner.

Hva om man ikke har et norsk telefonnummer?
Siste versjon av Hjelp 113 støtter automatisk innsendelse av stedet du er for norske og utenlandske mobilnumre. Man må være i Norge for at Hjelp 113 skal virke.

Støtter dere Windows Phone?
Den nye versjonen av Hjelp 113 som sender over posisjonen din støtter kun iPhone og Android smarttelefoner. Det finnes en tidligere versjon for Windows Phone hvor du selv må lese opp posisjonen din fra appen. Vi ser nå på muligheten for å også oppdatere appen til Windows Phone, og vil komme tilbake til dette etter påsken.

Hva med oss som har hemmelig nummer?

Hjelp 113 virker også dersom du har hemmelig nummer siden det er du som ringer ut. Når man ringer nødsentralen fra Hjelp 113, vil nødsentralen og kun de se ditt mobilnummer og få opp din posisjon. Posisjonen sendes kun til nødsentralen og din posisjon brukes ikke til noe annet enn det i tillegg til å vise posisjonen du har nå på din skjerm. Posisjonen sendes via to servere, men nummeret ditt blir ikke lagret på disse serverne. Etter en time slettes posisjonen din på også på nødsentralen.