Stiftelsen Norsk luftambulanse

Fra Lada til Ferrari

Turen mellom legehelikopter og akuttmotak er ikke sikker nok. Det ønsket en innovativ redningsmann og hans pilotkollega å gjøre noe med. Med støtte fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse har de skapt en liten revolusjon.

Foto: Thomas T. Kleiven

– Se hvordan den gamle trallen vår ser ut!

Portør Bjørn Arne Kristiansen ved Sørlandet sykehus rister på hodet.

Kristiansen viser en enkel og sliten tralle med fire skranglete hjul. Fra helikoptret skal Kristiansen og luftambulansemannskapet løfte en kritisk syk eller livstruende skadet pasient over på tralla. Ofte er de tilkoblet utstyr som er avgjørende for overlevelse, og trenger akutt medisinsk behandling.

Løftet er tungt – og slettes ikke optimalt for pasientsikkerheten.

Redningsmann Stig Olsen (til v.) er mannen bak den nye pasienttrallen sammen med pilotkollega Tor Ulvestad. Portør Bjørn Arne Kristiansen ved sykehuset er svært fornøyd med den nye trallen.

«Trillebårer» i bruk

Det som møter mannskap og portører er som regel en tilfeldig tralle. De er ikke standardisert, og de er dårlig tilpasset. Ofte er det rett og slett en avansert «trillebår».

Dette skjer hver eneste dag når legehelikoptrene leverer pasienter inn på akuttmottakene på sykehusene. Rundt 7000 pasienter blir flydd til sykehusene hvert år, det er ca. 20 pasienter hver dag. Mannskapene må trille og sikre pasient og utstyr i en og samme operasjon etter at de er løftet ut av legehelikoptret. Å miste utstyr på bakken kan være skjebnesvangert – og pasienten ligger utrygt.

– Ikke trygt nok

Denne problematikken hadde redningsmann Stig Olsen i Norsk Luftambulanse grunnet over en stund. Selv har han opplevd den varierende kvaliteten disse trallene har rundt om i sykehus-Norge.

Å forflytte pasienter er rett og slett ikke trygt nok, tenkte redningsmannen. Han får med seg pilot og kollega Tor Ulvestad, og tar kontakt med Stiftelsen Norsk Luftambulanse i 2015. Det må da være mulig å få laget en tryggere og bedre tralle, tenker de. Skisser på servietter og tegneblokker tar form til en søknad om midler til et prosjekt for å utvikle nye traller.

– Dette handler også om arbeidsmiljøet vårt. Tunge løft er krevende og kan være farlig for helsen. Når det i tillegg er alvorlig syke pasienter du løfter og bærer, har vi et stort ansvar, sier Stig Olsen når vi treffer ham på vakt ved basen i Arendal, hvor han har jobbet siden 2012.

Tunge løft er krevende og kan være farlig for helsen. Når det i tillegg er alvorlig syke pasienter du løfter og bærer, har vi et stort ansvar

Stig Olsen, redningsmann i Norsk Luftambulanse

Fra Lada til Ferrari from Stiftelsen Norsk Luftambulanse on Vimeo.

Fra Lada til Ferrari

Nå har de fått laget fem nye pasient­traller. Et selskap på Hønefoss, Norsk Helse Design, har sveiset, tilpasset og produsert trallene.

Den har blant annet hydraulisk hev- og senk-funksjon som er tilpasset høyde til alle helikoptertyper i Norge, og kan derfor enkelt justeres til å løfte ut pasienter fra hvilket som helst helikopter. Sidegjerder hindrer pasientene å skli av. Disse kan tas ned slik at pasientene kan løftes av fra siden. Det er enkelt å feste pasientene, og trallene er også konstruert slik at de kan transportere kuvøser.

Resultatet av prosjektet er revolusjonerende, mener portør Bjørn Arne Kristiansen.

– Dette er noe helt annet enn hva vi har måtte bruke til nå, sier han.

Kristiansen har jobbet ved sykehuset i åtte år og har tatt imot hundrevis av pasienter fra legehelikoptret. Han er mektig imponert over den nye og langt tryggere pasienttrallen.

– Dette er som å gå fra Lada til Ferrari, og gjør pasienttransporten fra helikoptret og til akuttmottakene sikrere og arbeidshverdagen til både mannskap og oss som tar i mot på sykehusene mye bedre, forteller Kristiansen.

Ikke mulig uten støtte

Stig Olsen presiserer at dette ikke hadde vært mulig å gjennomføre uten støtten fra Stiftelsen Norsk Luftambulanses givere. Ikke bare er den sikker og gir gode arbeidsforhold, den er også billigere i produksjon og innkjøp enn de langt dårligere trallene.

– Disse fem trallene er satt ut på basene ved Ålesund, Brønnøysund, Tromsø, Arendal og ved sykehuset i Kristiansand, hvor de skal testes og brukes. Vi håper at disse trallene setter en ny standard for hva som skal forventes av kvalitet og funksjon i forflytning ut av helikopter og transport inn til sykehusavdelinger. Pasientene fortjener en trygg transport, helt inn til akuttmottaket, avslutter Stig Olsen.