Stiftelsen Norsk luftambulanse

– Appen ga oss livet

Da gressbrannen skiftet retning, øynene sved og gnistene føk rundt dem, trodde Trine Maygreth Monsen og søsteren Connie Helen Øie at deres siste time var kommet. Med appen Hjelp 113 kunne de hjelpe dem som skulle redde dem.

Tekst Randi J. Buckley
Foto: Tomm W. Christiansen/NTB Scanpix/Privat

Nå har jeg en god nyhet til deg, sier den rolige stemmen på telefonen, 12 mil unna. Nå kommer det noen kjekke redningsfolk og henter dere.

– Så bra de er kjekke, men nå håper jeg inderlig de kommer, svarer Connie.

Denne samtalen, denne stemmen, vil Trine og Connie huske for alltid. Turen som førte dem inn i de mest dramatiske timene de noensinne har opplevd, vil de huske for alltid. De vil også huske frykten og fortvilelsen over ikke å kunne fortelle hvor de var – for alltid.

Brannen blusset opp

De lokale sier de aldri har opplevd maken til sterke vindkast denne aprildagen når de to søstrene legger turen til Dalane i Rogaland, et yndet turområde med variert terreng og postkortmotiv. Da de ser brann, er den så liten at de kunne slokket den selv. Det skal snart endre seg.

– Det var skremmende hvor raskt brannen beveget seg. Vi så hvordan det gikk fra å ryke på bakken, til å endre farge fra grått til blått, flammene gikk fra å ligge lavt på bakken til å bli sveiseflammer. Så tok vinden tak og det flammet opp rundt oss, forteller Trine Monsen.

De ringer 110 brann flere ganger. Turen handler ikke lenger om å gå fra A til B, men om å komme seg vekk. De må stadig skifte retning, høydene og vannet de søker mot synes ikke. Tykk røyk, aske og gnister blåser rundt dem, det svir i øynene. Enten tar flammene oss, eller røyken, tenker de to søstrene.

Husket appen

– Vi mistet hele tiden referanser for å kunne gi god informasjon til brannvesenet. Det var utrolig vanskelig å forklare hvor vi var. Hva det lille vannet heter, toppene rundt oss. Det var voldsomt frustrerende ikke å ha mulighet til å hjelpe dem som skal hjelpe deg i en nødsituasjon, sier Monsen.

Så husker hun det: Mannen hennes har lastet ned en app på telefonen hennes. Jeg håper du aldri får bruk for den, sa han da. Nå henter Trine opp appen Hjelp 113, som er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse og finansiert av innsamlede midler. Appen sender posisjonen direkte til brann, helse eller politi, slik at de kan se akkurat hvor man befinner seg.

Hun trykker på 110, og møter igjen stemmen som har sørget for å mobilisere en hel redningskjede som står klare. Operatøren får posisjonen opp på skjermen sin, og luftambulansen kan sette kursen mot stedet.

– Det var en så utrolig stor lettelse, jeg kunne nesten tatt til tårene. Telefonen er full av unyttige apper, men denne appen ga oss livet. Å se helikoptret komme direkte mot oss og lande var helt utrolig, sier Monsen.

Uvanlig oppdrag

Det var pilot Trond Arild Nilsen som var på vakt på luftambulansebasen i Stavanger denne dagen. Klokken 14.13 kom meldingen om at to kvinner satt fast i et område med gressbrann rundt seg. Sammen med lege Einar Johan Tveit og redningsmann Lars Rognerud tok han av mot Sokndal.

– Dette var et uvanlig oppdrag i og med at det dreide seg om at noen var innesperret i gressbrann, og det er klart det var dramatisk for de to som var rammet, sier Nilsen.

Området er stort, det hastet, og Nilsen og kollegaene var opptatt av å få mest mulig korrekt posisjon. Både for å kunne sette kursen rett mot stedet kvinnene befant seg, men også for å kunne vurdere alternative ruter. Da ble appen Hjelp 113 til stor hjelp.

– Vi var i kontakt med 113-sentralen som kunne gi oss en oppdatert posisjon da vi nærmet oss området. I ettertid fikk vi informasjon om at den ene personen hadde brukt Hjelp 113-appen til å melde fra. Det var mye røyk i området, men vi så dem fra lufta og hadde mulighet til å lande kontrollert og trygt like ved, forklarer piloten.

Roser redningskjeden

Helikopteret hadde nok løftekapasitet til få plass til mannskapet og de nødstedte, og piloten valgte å ta med alle om bord samtidig.

– Det er alltid nyttig for oss å vite posisjon så nøyaktig som mulig. Det kan spare viktig tid, avslutter Nilsen.

De to søstrene kan ikke få rost alle som bidro nok. – Jeg er mektig imponert over nødetatene våre, og appen. Vi slapp med skrekken, vi hadde englevakt og et helt apparat som bidro for å redde oss. Med appen hjelper du ikke bare deg selv, men også dem du ber om hjelp av. Den dagen du får bruk for den kan den redde livet ditt, sier Trine Monsen.