Putter leger i simulatoren
For første gang har luftambulanseleger trent i simulator sammen med resten av mannskapet. Målet er gjøre dette til fast ordning for å bedre flysikkerheten.
Tekst og foto/video: Rolf Magnus Sæther
– Dette er en verdenspremiere. Vi har hatt med fire leger fra luftambulansetjenesten inn i en helikoptersimulator. Det har ikke skjedd før, sier Stig Mjelstad, prosjektleder i Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
Piloter og redningsmenn i luftambulansetjenesten er pålagt å trene i simulator to ganger i året. Legene, som også er en del av mannskapet, har ikke det samme kravet. I mai fikk legene endelig prøvd seg i simulatorsenteret på Sola, i regi av Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
– Vi ønsker å utvikle tjenesten og gjøre den enda sikrere, både for pasienter og ansatte i luftambulansen. Da bør også legen inn i simulatoren for å trene på det flyoperative sammen med besetningen, sier Mjelstad.
I løpet av dagen ble mannskapet på tre drillet på blant annet nødprosedyrer og underhengende operasjoner.
Har viktige oppgaver
Den mest risikable fasen av flyvningen er når helikopteret er nær bakken og nær luftspenn. Da har legen viktige oppgaver med å klarere halen og kommunisere med piloten.
– Ved underhengende operasjoner, der redningsmann henger i et tau under helikopteret, ser ikke piloten redningsmannen. Legen sitter i døren og er øynene til piloten. Å få til en god kommunikasjon da er alfa og omega, sier Lars Erik Bragstad, flygesjef i Norsk Luftambulanse AS.
I den daglige tjenesten får mannskapet på tre øvd sammen på en rekke situasjoner. Men ikke alle scenarier lar seg gjenskape i virkeligheten.
– Vi får ikke trent på det uforutsette. Kanskje er nødsituasjoner det aller viktigste å trene på. Pilotene og redningsmennene har øvd på dette i simulator i årevis, men for legene er det helt nytt, sier Bragstad.
Ekstremt realistisk
Frem til nå har det heller ikke vært teknisk mulig å gi legene en realistisk simulatortrening. På Sola har det tyske selskapet Reiser nylig bygget en svært realistisk helikoptersimulator for typen Airbus H145, der hele mannskapet kan trene sammen. Utviklingen av simulatoren er finansiert av det offentlige, som en del av kontrakten mellom Luftambulansetjenesten HF og Norsk Luftambulanse AS.
– Simulatoren er en av de beste og mest realistiske i hele verden. I tillegg har vi lagt på ekstrakomponenter som gjør den skreddersydd for luftambulansetjenesten i Norge. Den har kart- og terrengdatabase over hele landet, sier Erlend Segtnan, pilot og prosjektleder i Norsk Luftambulanse AS.
Mens pilot og redningsmann ser landskapet gjennom cockpit-vinduet i simulatoren, ser legen verden gjennom spesialutviklede briller med såkalt utvidet virkelighet (AR).
– Når du kikker inn i helikopteret, ser du virkeligheten gjennom brilleglasset. Når du ser ut av døren, vises den simulerte verdenen rundt deg. Legen bruker brillene når han sitter i døren for å se terrenget rundt helikopteret. De kan også simulere nattbriller. Med en virkelighetstro lommelykt kan legen lyse på objekter på bakken. Det ser veldig ekte ut, sier Segtnan.
Vellykket test
På tross av litt smårusk i programvaren, som at redningsmannen forsvant ned under jorden, var «prøvekaninene» imponert over simulatoren. Både leger, piloter og redningsmenn levde seg inn i oppdraget, og glemte rett og slett at de egentlig befant seg i en hangar på Sola.
Nå skal forsøket evalueres, og forhåpentligvis følger mer trening for en utvalgt testgruppe til høsten.
– Vi ønsker å gjøre simulatortrening til en del av et standard undervisningsopplegg for leger som skal inn i luftambulansetjenesten. Flysikkerheten kan styrkes ved at nye leger får det samme utgangspunktet som resten av mannskapet. Dessuten bør også hele besetningen få muligheten til å trene sammen regelmessig, sier Stig Mjelstad.
– I Norge er vi heldige ved at staten bruker store ressurser på å hold høy kvalitet i luftambulansen både når det gjelder trening og utstyr. Legene skal kanskje sitte i jobbene i 20 år. Å bruke noen dager i forkant på simulatortrening bør være null problem, sier Erlend Segtnan.