Slik ser piloten i mørket
Å kunne se i mørket er avgjørende for pilot og luftambulansemannskapet – slik ser de i mørket.
Tekst: Erland Kroken
Løsningen er lysforsterkningsbriller, eller Night Vision Goggles. Siden 2003 er det flydd 20 000 timer og gjort 48 000 landinger i mørket med slike briller.
Lysforsterkningsbriller ser ut som en liten kikkert montert på hjelmen. Piloten ser inn i kikkerten, men han ser ikke gjennom optikken som i et fotoapparat. Gjennom lysforsterkningsbrillene ser man på en skjerm som forsterker alt lys som er tilgjengelig. Det geniale er at det forsterker også det lyset som vi ikke ser. Det meste av naturlig lys om natten er infrarødt. Vi mennesker kan ikke se det, men denne brillen gjør det.
Risikofylt
Det er farligere å fly om natten. De fleste helikopterulykker skjer om natten eller når det er dårlig vær. Derfor er nattlysbrillene ekstremt verdifulle. I 2003 begynte mannskapene på basene til Norsk Luftambulanse å bruke nattlysbriller. Også legene har nå slike briller.
Forsterker 3000 ganger
Det lille lyset vi ikke ser, kalles lysfotoner. Dette gjøres om til elektroner, og brillen forsterker elektronene opptil 3000 ganger. Deretter omformes elektronene til lysfotoner igjen, som gjør at lyset forsterkes.
Dette gjør også pilotene i cockpiten sårbare for laserstråler. Flere ganger har det blitt meldt om personer som lyser på helikopterne med sterke laserpenner. Dette er med på å skape potensielt farlig situasjoner i luften.
Helikopteret fra luftambulansen hadde nettopp levert en pasient på Ullevål sykehus i Oslo, og skulle returnerer til basen på Lørenskog da noen lyste med laser mot helikopteret. Personen som lyste med laser ble kort tid etterpå pågrepet av politiet.