Skip to main content
Bilde av operative skjermer fra AMK Oslo

Tester ut video i nødsamtaler

Video testes nå ut på flere 113- og legevaktsentraler i Norge. I løpet av få uker med testing har videofunksjonen allerede vært med på å redde liv.

Tekst: Kristine Grønli Schjerven
Video: Rolf Magnus W. Sæther

Publisert: 29.06.2020

– Løsningen har allerede reddet liv, sier Jørgen Hauge Skogmo ved 113-sentralen på Oslo universitetssykehus Ullevål.

– Ved ett tilfelle mottok 113 en melding om en yngre pasient som hadde kollapset på jobb. Kollegaene skjønte ikke at det faktisk dreide seg om en hjertestans siden pasienten lagde lyder og pustet på en rar måte. Ved å koble opp video fra innringerens mobilkamera kunne 113-operatøren raskt bekrefte at pasienten hadde hjertestans. De på stedet fikk beskjed om å sette i gang med veiledet hjerte- lungeredning mens de ventet på ambulanse, legger han til.

Løsningen er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Utviklingen har foregått i tett samarbeid med 113-sentralene og helsemyndighetene gjennom den nasjonale dugnaden «Sammen redder vi liv». Helse- og omsorgsminister Bent Høie mener dette testprosjektet er viktig.

Bent Høie bruker videofunksjonen i Hjelp 113-appen
Helse- og omsorgsminister Bent Høie fikk selv teste videofunksjonen, og operatørene på 113-sentralen kunne kontrollere mobilkameraet til statsråden. Foto: AMK Oslo

En revolusjon for 113

– Dette er en unik løsning, en revolusjon for personalet på 113-sentralen. Ved å få en bedre situasjonsforståelse fra stedet kan operatørene sende ut riktig hjelp raskere. Videoløsningen er et glimrende eksempel på at den nasjonale førstehjelpsdugnaden «Sammen redder vi liv» har gjort det mulig å koble offentlig og ideell sektor i dette livreddende prosjektet, sier Høie.

Videoløsningen fungerer slik at du som innringer blir bedt om å samtykke til at operatøren på 113-sentralen kan kontrollere videokameraet ditt på mobilen. Deretter får du en SMS som du godkjenner. Operatøren, og eventuelt AMK-legen, kan da se alt som foregår.

– Testprosjektet gjøres kostnadsfritt for staten. Det er en dugnad vi får til takket være godt samarbeid med det offentlige og alle 113- og legevaktsentralene, men også takket være alle våre støttemedlemmer som jo har finansiert dette utviklingsprosjektet, sier generalsekretær Hans Morten Lossius i den ideelle organisasjonen Stiftelsen Norsk Luftambulanse.

Videoløsningen er et resultat av godt samarbeid mellom flere aktører. F.v. Steinar Olsen fra Helsedirektoratet, Jørgen Skogmo fra 113-sentralen på Oslo Universitetssykehus, Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA) og helse- og omsorgsminister Bent Høie. Foto: Kristine Grønli Schjerven/SNLA
Videoløsningen er et resultat av godt samarbeid mellom flere aktører. F.v. Steinar Olsen fra Helsedirektoratet, Jørgen Skogmo fra 113-sentralen på Oslo Universitetssykehus, Hans Morten Lossius i Stiftelsen Norsk Luftambulanse (SNLA) og helse- og omsorgsminister Bent Høie. Foto: Kristine Grønli Schjerven/SNLA

Ofte er innringerne i en krise. De er handlingslammet eller de kan være ute av stand til å formidle noe som helst på grunn av språkutfordringer.

Kan redde mange liv

– Vi har store forhåpninger om at mange liv kan reddes med denne teknologien, sier helse- og omsorgsminister Bent Høie.

Når innringeren kontakter 113 eller legevakta vil helsepersonellet raskt kunne danne seg et bilde over hva som har skjedd og hvilken hjelp som behøves. Målet er at alle landets 16 medisinske nødsentraler og 100 legevaktsentraler kan ta i bruk løsningen i løpet av året.

Videofunksjonen testes i første omgang ut på 113-sentralene i Oslo, Bergen og Nord-Trøndelag, samt legevaktsentralene i Voss og Sandnes.