Fikk hjertestans på rallycrossbanen
På sekunder gikk Hans Christian Dahl (28) fra å være levende og aktiv konkurransekjører i crosskart til en døende mann. Redningen ble en hjertestarter. Nå er alle registrerte hjertestartere del av Hjelp 113-appen. Slik kan enda flere liv reddes.
Foto: Fredrik Naumann/Felix Features
Når hjertet ditt har sluttet å slå, merker du ikke at du har seget sammen. At blåfargen har bredt seg i ansiktet ditt eller at faren din drar deg ut av crosskarten du akkurat kjørte inn på depotet på rallycrossbanen. Du merker ikke at ribbena brister når noen presser brystet ditt hardt ned for å sende blodet rundt i kroppen. Ikke de harde rykkene når hjertestarteren gir sjokk først én gang, så en gang til. Du merker ikke lettelsen rundt deg når hjertet ditt viser tegn til aktivitet eller at du blir flydd til Ullevål.
Du merker ikke noe før du våkner ti dager senere på sykehuset og lurer på hva som skjedde den dagen alt ble svart.
– Det var som en bryter skrudde seg av. Jeg merket ingen ting i forkant, og jeg husker ingen ting av det som skjedde. Men jeg er jo blitt fortalt hvor dramatisk det var av dem som var der. Hjertet mitt stoppet i rundt ti minutter før de fikk det i gang igjen, forteller Hans Christian Dahl (28) fra Frogn i Akershus.
En av de heldige
Få overlever plutselig og uventet hjertestans. Av de mer enn 3 000 som ble rammet i fjor overlevde bare 14 prosent, ifølge Norsk Hjertestansregister. Når noen overlever, er det fordi noen har startet gjenoppliving i løpet av kort tid. Heldigvis er vi nordmenn flinke til å starte hjerte-lungeredning (HLR): 82 prosent får HLR før ambulansen kommer. Men langt færre blir tilkoblet en hjertestarter før ambulansen kommer.
I 2017 var tallet 13 prosent. Av disse fikk 25 personer pust og puls tilbake før ambulansen kom.
Hans Christian er en av de heldige. Han ble reddet av hjertestarter på trening på rallycrossbanen i Aremark. Tilfeldigvis er faren med som hjelper denne augustdagen i 2015. Hans Christian har kjørt tre runder, kjører inn i depotet og ber faren om noe å drikke. Så blir alt svart. På noen sekunder går han fra å være en høyst levende og aktiv 24-åring til en ung mann som er i ferd med å dø.
Arvelig genfeil
Men døden er heldigvis ikke alene. Da hjertet stanset, startet en livreddende kjede av hjelpere å jobbe. De får bakset kroppen ut av det trange kjøretøyet, ringer 113, de bytter på å gjøre hjerte-lungeredning. Heldigvis hadde klubben hjertestarter, og flere som var til stede hadde tatt kurs i bruk av den. Det første sjokket er resultatløst. Men den snakkende maskinen ber dem forsøke igjen. Og så: Den er svak og ujevn, men den er der. Hjerterytme!
Det var som en bryter skrudde seg av. Jeg merket ingen ting i forkant.
Hans Christian Dahl
Som en menneskelig stafettpinne overleveres Hans Christian fra legmenn til brannvesenet, til ambulansearbeiderne og til slutt videre til anestesilegen på Sea King-helikoptret fra Rygge. Halvannen time etter at Hans Christian falt om flyr de den korte veien til Ullevål.
– Jeg hadde ikke overlevd uten hjertestarteren og innsatsen til alle rundt meg. Tanken om at noe slikt kunne skje hadde aldri slått meg. Jeg var 24 år, frisk og aktiv. Det er jo langt mer sannsynlig å velte som aktiv crosskartkjører enn å få hjertestans, sier han.
I dag tenker han ikke så mye på hendelsen som nesten kostet ham livet. Det eneste som kan være plagsomt, er at han innimellom kjenner den lille hjertestarteren som er operert inn i brystet. Den kan være litt i veien, bare, når han som biloppretter jobber i krøkkete stillinger.
Undersøkelser viste at 28-åringen har såkalt Brugada-syndrom, en arvelig genfeil som kan føre til rytmeforstyrrelser i hjertet, besvimelser og plutselig død. Elleve av Hans Christians familiemedlemmer har fått påvist denne genfeilen. Dermed har kanskje den dramatiske hendelsen i august 2015 avverget nye, akutte situasjoner i Hans Christians familie.