Skar seg i halsen – fikk bruk for 113-appen
Arret på halsen er beviset på at Thor Eliassen hadde englevakt og en hel kjede av hjelpere da han kuttet seg med motorsag. – Hjelp 113-appen burde vært obligatorisk. Den er til stor hjelp når ulykken er ute, sier Janne Martinsen ved Nordlandssykehuset.
Tekst: Randi Johannessen Buckley / Foto: Fredrik Naumann/Felix features
Her i Mølnbukta ved Saltstraumen, hvor fjell og åser skjermer for vind og vær, her hvor vannet skinner turkis i fjæra, her er det godt å være. Det er midt i juli, det er nok en dag med sol og varme denne uvanlig flotte sommeren i nord. Thor (71) og Edel Eliassen (70) er som vanlig på hytta si, hvor de pleier å være hver sommer.
Vil de ha sei til middag? Da tar Thor båten ut til en strøm i nærheten hvor seien står. Fersk ørret? Ikke noe problem. I et vann i nærheten får de så å si garantert napp. Men i dag blir det ingen middag, for Thor skal snart gjøre et feilgrep som kunne kostet ham livet.
I hagen står rundt 25 bjørketrær som må kuttes. Hver dag i rundt ti dager har Thor tatt frem stigen, klatret opp og startet motorsagen. Edel titter ofte ut, ser at mannen jobber jevnt og trutt i duren fra saga.
Når klokka runder halv fem, skal hun høre et rop fra mannen sin, ispedd nordnorske gloser. Og hun skal møte et syn hun aldri vil glemme.
– Edel, for helvete, hent noen håndklær!
Skar seg i halsen
Edel og Thor feiret 50 års bryllupsdag i fjor. De møttes på dans i Bodø i gymnastiden, og har siden holdt sammen i tykt og tynt. Nå trenger han henne. Han sitter ute på trappa, har tatt av seg genseren og presser den mot halsen, mens det blør fra halsen.
– Hva kan jeg si, annet enn at dette var utrolig toskete. Men når man har gjort det samme dag ut og dag inn, er det fort gjort å bli litt sløv. Jeg vet ikke nøyaktig hvordan det skjedde, men jeg stod på det nest øverste trinnet og måtte strekke meg for å nå frem til greinene, og i det treet begynner å bikke, tror jeg motorsagen fikk et kast. Det nøkket, og jeg skar meg i halsen. Helt i starten sprutet det fryktelig mye blod, og jeg skjønte jo raskt at dette ikke var bra, sier Thor om hendelsen, som først ble omtalt i Bodø.nu.
Hva kan jeg si, annet enn at dette var utrolig toskete. Men når man har gjort det samme dag ut og dag inn, er det fort gjort å bli litt sløv.
Thor Eliassen
Innvendig er Thor bekymret for om blodet kommer fra pulsåren, eller om luftrøret er ødelagt.
Utvendig beholder han roen, kjenner at stemmen bærer og ber Edel ta frem appen Hjelp 113 på telefonen for å varsle. Han vet at hun hater synet av blod. Skriket hennes i det han tar vekk kjøkkenhåndkleet og det voldsomme kuttet i halsen kommer til syne, gjør at alvoret synker inn både hos Edel og operatøren på 113-sentralen på den andre siden av telefonrøret.
Brukte Hjelp 113
Mye skal klaffe når en alvorlig ulykke skjer. Mange ledd i akuttkjeden må fungere, fra varsling av 113, ressursene som settes inn, behandling og pleie. Første steg er å klare å varsle, klare å fortelle hvor man er, gi riktige opplysninger, forklare hva som har skjedd. Enkelt i en hverdagslig prat, ikke så enkelt når det står om livet.
Edel hadde tilfeldigvis lastet ned appen Hjelp 113 kvelden i forveien, og nå får hun virkelig bruk for den. Appen kan ringe direkte til nødetatene brann, politi og helse, og posisjonen til den som ringer inn vises som koordinater på skjermen til operatørene.
– Appen ga trygghet og gjorde alt enklere. Det er i slike situasjoner at man virkelig ser nytten av den. Det er mange steder, som i skogen, hvor det er vanskelig, eller umulig, å si nøyaktig hvor man er. Da er det utrolig viktig å ha denne appen som sender posisjonen til nødsentralen. Vi ber alle vi kjenner laste den ned, sier hun.
Appen ga trygghet og gjorde alt enklere. Det er i slike situasjon at man virkelig ser nytten av den.
Edel Eliassen
Edel får ikke rost de ansatte ved 113-sentralen i Nordlandssykehuset nok.
– Måten de håndterte situasjonen på var helt fantastisk, sier hun.
Janne Martinsen er leder for 113-sentralen ved Nordlandssykehuset. Hun forteller at det noen ganger kan bli svært utfordrende å finne ut hvor de skal sende hjelpen.
– Mennesker i akutt nød har ofte nok med å håndtere hva som skjer, og de er ofte ikke forberedt på at 113 har fokus på hvor de er. Det blir en mismatch, og innringeren kan føle stor frustrasjon over alle spørsmålene som 113 stiller for å sikre at de vet nøyaktig hvor hjelpen skal sendes, sier Martinsen.
Effektiv avklaring
Ved bruk av Hjelp 113-appen kan operatøren stille spørsmål ut fra posisjonen som umiddelbart kommer inn på skjermen, i stedet for å måtte forholde seg til beskrivelser av området. Operatøren får da effektivt avklart hvor innringer befinner seg, og kommer også raskere i gang med å avklare problemet og gi verdifulle instruksjoner til innringer.
– Du kan si at operatøren på 113 og innringer danner et team, der 113-operatøren tar ledelsen og gir innringer instruksjoner i livreddende førstehjelpstiltak i påvente av ambulansen. Du er ikke alene, ring 113, sier Martinsen.
På Nordlandssykehuset setter de stor pris på appen Hjelp 113, og ved flere anledninger har de bedt folk som ikke vet hvor de er å laste den ned slik at operatøren kan få opp GPS-koordinatene.
– Det å måtte forklare hvor man er når man plutselig står midt oppi en ulykke kan være veldig utfordrende og stressende. Bare tenk på om du er i byen, vet du hvilken gate du er i?
Folk vet ofte ikke adressen til sin egen arbeidsplass. Stresset for operatøren som ikke vet hvor en person i nød befinner seg, eller for ambulansen som må rykke ut uten å vite nøyaktig adresse, er også belastende. Jeg mener Hjelp 113-appen burde vært obligatorisk på alle telefoner, avslutter Martinsen.
Alvorlig skade
Da Edel ringte 113, var klokken 16.55. Ett minutt senere har vaktlaget som er på jobb på 113-sentralen denne ettermiddagen varslet ambulanse, lege og akuttmottaket i Bodø om hendelsen. Etter to minutter er det lokale brannvesenet, som er like i nærheten, også varslet. Det samme blir Sea King-helikoptret stasjonert i Bodø. Anestesilegen om bord er spesialist på luftveier, og kan starte avansert behandling på stedet om nødvendig. Et kvarter senere er ambulansen kommet til hytta. Undersøkelsen viser at blødningen har stoppet, og luftveien er ikke skadet.
Det å måtte forklare hvor man er når man plutselig står midt oppi en ulykke kan være veldig utfordrende og stressende.
Janne Martinsen ved 113-sentralen
I påvente av ambulansen har 113-operatøren instruert Edel i hvordan hun skal stoppe blødningen og hvordan hun på best mulig måte kan ivareta Thor.
Edel og 113-operatøren holder kontakten helt fram til ambulansen ankommer. Edel får klare instruksjoner om hva hun skal gjøre, operatøren bidrar også til å roe ned situasjonen og trøster underveis. Klokken 17.32 drar ambulansen av gårde med Thor, og 29 minutter senere ankommer de sykehuset i Bodø. I akuttmottaket står et helt apparat av helsepersonell, inkludert traumeteamet, klare.
Skaden er alvorlig, men utrolig nok ikke livstruende: Hele adamseplet vises, og pusterøret er synlig. 90 sting utgjør arret som strekker seg fra den ene siden til den andre siden av halsen, noen steder ser man hvordan kjedet fra sagen har slitt seg gjennom huden i sikk sakk. Det er litt vondt å strekke hodet opp og frem, men ellers er formen upåklagelig.
Det er liten tvil om at Thor hadde englevakt denne dagen. På sykehuset sier legen:
– Hvis jeg var deg, ville jeg gått rett ut og kjøpt et flaxlodd.
– Jeg tror jeg allerede har trukket vinnerloddet, svarer Thor da.