Skip to main content

Ser hva som skjer

Flere 113-sentraler og legevakter har begynt å bruke video i samtaler med pasientene. Snart blir løsningen landsdekkende.

Tekst Hanna Norberg 
Foto  Marie von Krogh

Du vet den turen til legevakten, midt på natta, med det lille barnet i baksetet, det lille barnet som plutselig har fått noe som ser ut som vannkopper, men du er ikke helt sikker og vil gjerne at noen skal se på det? Du er bekymret for barnet ditt, selvfølgelig, så du ringer til legevakten. Forteller dem om prikkene, og de sier: «Kom innom, så kan vi se på det, for sikkerhets skyld». Dere kjører til legevakten, venter på deres tur. Det tar sin tid, det syke barnet er trøtt, det gråter. Men det er jo best at noen ser på de prikkene.

Eller den gangen ankelen din ble så veldig hoven, så veldig fort. Det er helg og du ringer legevakten. Prøver å forklare. «Den er ganske hoven», sier du. «Ganske hoven», gjentar de. Men hvor hovent er «ganske hoven»? Vanskelig å si. «Kom, så kan vi se på ankelen din, for sikkerhets skyld», sier legevakten.

Eller den gangen dere var på fjellet og det skjedde et uhell. En venn falt og slo bakhodet, det blødde, det ble et ganske stygt kutt. Burde det bli sydd? Det er langt å kjøre til nærmeste legevakt. Må dere dra for å få noen til å se på det?

Haster det?

Alle disse eksemplene er hentet fra Monica Sundes hverdag. Monica jobber som sykepleier og operatør ved legevakten i Sandnes. Hun har mange nattevakter, og får stadig inn samtaler fra bekymrede pårørende og pasienter. «Bør vi ta en tur til legevakten?»

Frem til i fjor sommer måtte operatørene på landets 113-sentraler og legevakter vurdere behovet for helsehjelp kun på bakgrunn av innringerens beskrivelse av sykdommen eller skaden. Nylig har Monica og kollegene fått et nytt og verdifullt verktøy: Nå kan de se pasienten via innringerens mobilkamera. Dermed bruker de ikke lenger kun ørene for å vurdere behovet for helsehjelp. Nå har de også fått øyne.

Viktig verktøy

Både Monica Sunde og kollegene ved legevakten i Sandnes benytter seg flittig av den nye muligheten for å bruke video i samtalene med innringerne.

– Jeg bruker videoløsningen på hver eneste vakt, forteller Monica.

Legevaktoperatøren er full av lovord om den nye løsningen. Hun synes alltid det er kjedelig å måtte be folk komme på legevakten for en sjekk, særlig midt på natten og særlig når det gjelder barn. Å kunne se pasientene erstatter ikke en medisinsk sjekk, men det er et viktig verktøy for å vurdere hvor mye det haster.

STAVANGER 27.01.2021: videohjelp for folk som ringer 113 har vært nyttig, viser det seg etter at Sandnes Legevakt har testet ut funksjonen. Monica Sunde har gode erfaringer. Foto: Marie von Krogh

– Det er veldig nyttig å kunne vurdere pasienten med egne øyne. I en del tilfeller fører det til at vi kan sette opp en time på morgenen, i stedet for at pasienten må oppsøke legevakten på natten, forteller Monica.

Sunde forteller at det også er positivt at pasienter med nedsatt immunforsvar slipper å oppsøke legevakten dersom det ikke er nødvendig. Slik slipper de å utsette seg for unødvendig risiko for å bli smittet av covid-19 og andre sykdommer.

Vant til å se pasienten

Den nye videoløsningen er utviklet av Stiftelsen Norsk Luftambulanse, i tett samarbeid med 113-sentralene og helsemyndighetene. Samarbeidet er en del av den nasjonale dugnaden «Sammen redder vi liv».

Fornøyd videobruker. Gudrun Riska Thorsen er leder for legevakten i Sandnes. Hun forteller at operatørene ved legevakten er svært fornøyd med muligheten for å se innringeren via video.

Videoløsningen fungerer slik at du som innringer blir bedt om å samtykke til at operatøren på 113-sentralen kan kontrollere videokameraet ditt på mobilen. Deretter får du en SMS der du godkjenner at kameraet kan brukes. Operatøren kan da se alt som foregår på stedet.

Gudrun Riska Thorsen er sjef ved legevakten i Sandnes. Også hun har svært gode erfaringer med det nye videoverktøyet:

– Når folk ringer til oss, må vi ta en vurdering av situasjonen kun basert på det vi hører. En sykepleier er vant til å bruke øynene også. Vi er vant til å se pasienten. Derfor er det så fint at vi kan bruke video i samtalene. Det er et godt verktøy for å kunne avklare situasjonen.

Legevakten i Sandnes har også i noen tilfeller oppdaget at pasienten er sykere enn det de fikk inntrykk av i samtalen før kameraet ble skrudd på.

Blir landsdekkende

For Monica Sunde er det vel så viktig å avverge noen av «for sikkerhets skyld»-turene. I alle de tre eksemplene i starten av denne saken brukte hun videofunksjonen, slik at hun kunne se barnet med prikkene, den hovne ankelen og det blødende kuttet.

I alle tilfellene kunne turen til legen vente noen timer. Uten å ha sett på skadene via skjermen hadde ikke Monica Sunde våget
å utsette pasientenes legesjekk.

Legevaktsentralen i Sandnes utenfor Stavanger var blant de første som fikk teste ut den nye videoløsningen i helsetjenesten. Totalt er det nå elleve legevakter og åtte 113-sentraler som tester ut den nye løsningen. Snart vil den bli tilgjengelig for alle landets 113- og legevaktsentraler. Den er også tilgjengelig via «Hjelp 113»-appen.