Stiftelsen Norsk luftambulanse

Vet du hva du skal gjøre hvis du kommer først til en motorsykkelulykke?

Les rådene fra legen, slik at du kan sikre, varsle og hjelpe. Og visste du at du skal ta av hjelmen hvis den skadede er bevisstløs?

– Det hjelper lite om du unngår å bli lam hvis du ikke får puste, sier Per Kristian Hyldmo.

Han er leder ved Traumeenheten ved Sørlandet sykehus, førsteamanuensis ved Universitet i Stavanger og Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Som tidligere luftambulanselege har han vært ute på mange motorsykkelulykker.

– Hvis den skadede er bevisstløs og ligger på ryggen er det store sjanser for at hun eller han kan bli kvalt av egen tunge eller blod. Min forskning viser at ved en nakkeskade er det bedre å legge pasienten over på siden, så luftveiene blir frie og den skadede får puste. Det skal veldig mye til at en nakkeskade blir verre ved å legge ham eller henne over på siden. Hvis man ikke gjør det er risikoen høyere for at vedkommende dør, sier Per Kristian Hyldmo.

Saken fortsetter under bildet.

Per Krisitan Hyldmo

– Det hjelper lite om du unngår å bli lam hvis du ikke får puste, sier Per Kristian Hyldmo. Foto: Fredrik Naumann/Felix Features

MC-førere utsatt for ulykker

Nå som våren er her er også motorsyklene ute på veiene igjen, og det er uvant for både MC-førerne og for andre trafikanter. I perioden 2015 til 2017 mistet 33 motorsyklister livet i trafikken, og 135 ble hardt skadet, ifølge Vegdirektoratet.

Men hva kan du og jeg gjøre som førstemann til en ulykke der en motorsyklist er involvert? Vet du hva du skal gjøre? Legens anbefalinger er klare:

Etter å ha sikret skadestedet og varslet nødetatene ved å ringe 113 skal du hjelpe den skadede. Hun må få puste – og det er det viktigste.

Hvis den skadede er bevisst og svarer deg: La henne ligge med hjelmen på. (Ikke flytt pasienten.)

Hvis den skadede er bevisstløs og ligger på ryggen: Da kan hun bli kvalt av blod og oppkast, eller egen tunge. Få med deg en hjelper, og ta av hjelmen. Legg henne på siden, slik at blod og oppkast kan renne ut. Hold hodet hennes og legg en pute eller annet under, sjekk at hun puster. Det gjør du ved å legge øret nær munnen hennes, og samtidig kjenne etter pust mot kinnet ditt.

Se video av hvordan du kan ta av hjelmen på en skånsom måte.

Kjørte ut på motorsykkel

Per Børstad har kjørt motorsykkel i 40 år, kjører også roadracing, og er opptatt av sikkerhet når han er på veien. Likevel gikk det galt da han for snart tre år siden var på tur på Nordmøre.

– Selv om man er erfaren er man mer utsatt som MC-fører, sier Børstad.

– Jeg kom gjennom en åpen sving, hadde god sikt og gjorde meg klar for å tilpasse hastigheten inn i svingen. Men når man kjører inn i en sving kan det være en liten stein eller grus, som det ofte er på veiene om våren, som gjør at forhjulet mister grepet. I det jeg er nesten gjennom svingen slipper forhjulet, og jeg går inn i autovernet.

Nå er den erfarne sjåføren opptatt av at motorsyklister tar sine forholdsregler.

– Ha gode, riktige dekk med riktig lufttrykk på sykkelen, og sikkerhetsutstyr – altså støvler, skinndress, ryggskinne, hansker og hjelm med duggfritt visir – med god kvalitet. Ta alltid hensyn til kjøreforholdene, det er spesielt viktig nå om våren. Kald luft kjøler ned fordekket, som gjør at du kan få dårligere veigrep.

Selv om man er erfaren er man mer utsatt som MC-fører.

Per Børstad, motorsyklist