Skip to main content

Tryggere transport med norskutviklet vakummadrass

To innovative redningsmenn i Norsk Luftambulanse AS har med støtte fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse utviklet en helt ny vakummadrass.

Publisert: 02.11.2016 – Sist oppdatert: 01.12.2021

Hvert eneste år transporterer luftambulansetjenesten tusenvis av pasienter på båre og madrasser. Ofte henter mannskapet pasienter i ulendt terreng og må bære og løfte fordi ambulansen eller legehelikoptret står et stykke unna. Ved for eksempel nakke-, rygg- og bekkenskader er det viktig at pasientene ligger stabilt og rolig. Det kan være en utfordring på en vanlig madrass.

Ett mål: bedre tjeneste for pasientene

Redningsmann Cato Fjeldet ved luftambulansebasen på Evenes.
Redningsmann Cato Fjeldet ved luftambulansebasen på Evenes.

I flere år har redningsmennene Cato Fjeldet og Stig Olsen i Norsk Luftambulanse AS arbeidet mot et konkret mål: Å finne en madrass som kan brukes i de fleste situasjoner og til de fleste pasienter. Fantes den multifunksjonelle madrassen?

– Vi har bare tenkt på én ting i dette prosjektet: å gjøre det bedre for pasientene, forteller de to idèmakerne.

Til sammen har de 19 års erfaring som redningsmenn i luftambulansetjenesten. Erfaringene fra utallige oppdrag i ute i felt med pasienthåndtering har formet ideene.

Finansiert av Stiftelsen Norsk Luftambulanse

– Dette prosjektet hadde aldri blitt gjennomført uten støtten fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse. Vi er heldige som kan komme med slike ideer og få lov til å gjennomføre dem, forteller Stig Olsen.

Redningsmann Stig Olsen ved luftambulansebasen i Arendal.
Redningsmann Stig Olsen ved luftambulansebasen i Arendal.

Sammen med Cato Fjeldet har han jobbet med dette siden 2009. Selv om de jobber på hver sine luftambulansebase (Stig i Arendal, Cato på Evenes), har de praktisk løst dette med telefonmøter og fysiske arbeidsmøter når det har latt seg gjøre. Mye fritid er det også gått med. I tillegg har de benyttet hele organisasjonen i testing og utprøving i prosessen.

– Er det brudd, nakkeskader og lignende kan det være en smertefull opplevelse for pasienten å oppleve en transport hvor kroppen ikke ligger i ro. Hvis pasienten er i narkose og har pusterør lagt inn i munnen og luftveiene, er det viktig at det ikke løsner. Det samme hvis det er lagt inn venefloner, forteller Cato.

Han er også opptatt av transporten av pasientene.

– Tenk hvilken utfordring dette kan være om pasienten for eksempel må bæres igjennom et tjukt skogkratt? Eller hvis han må hentes opp en bratt skrent, fortsetter han.

Madrassen de har utviklet løser disse oppgavene. Dette er blitt en flerbruksmadrass som kan brukes på voksne og barn. Madrassen inneholder 99 poser «plastkuler» sydd sirlig sammen. Når luften trekkes ut blir det vakuum og madrassen kan formes slik de ønsker rundt pasienten. Den er svært slitesterk, kan brukes som slede og trekkes over snø og bakke. Den flyter også.

– Vi har bare tenkt på én ting i dette prosjektet: å gjøre det bedre for pasientene.

Stig Olsen og Cato Fjeldet, redningsmenn i Norsk Luftambulanse AS

– I våre egne hoder har vi hatt den samme vakummadrassen. Cato og jeg har tenkt veldig likt, smiler Stig.

De startet oppgaven med å kartlegge hva som fantes. Vakuummadrass er ikke nytt i akuttmedisinen, og de kjente dermed til mye gjennom jobben som redningsmenn. Hva var bra, hva var dårlig? Etter hvert fikk de tegnet ut ideene sine og laget prøver. De fikk en leverandør med de rette kontaktene i produsentleddet med seg på laget og laget stadig nye prototyper.

Nøye med detaljene

En slik madrass må tåle veldig mye. Derfor har testregimet vært nøye. Madrassen har vært dratt over fjell, gress, tuster, skogbunn, grus, brukt som pulk etter snøscooter og brukt på isråk og i vann.

– For å la madrassen virkelig få kjørt seg, lot jeg ungene hjemme bruke den som akebrett. Åtte unger med vinterstøvler og fullt utstyr holdt på. Gjett om de var kongene i bakken, ler Stig, som bor i Trondheim.

Madrassen holdt fint.

Den nye vakummadrassen er tatt godt i mot i miljøet. Nå håper duoen at madrassen vil bli tatt i bruk i luftambulansetjenesten over hele landet.

– Det fortjener pasientene.

Relaterte artikler: