Stiftelsen Norsk luftambulanse

Snart er det hundre værkameraer i drift, takket være teamet bak kameraet

De fikser alt med værkameraene som vi andre ikke ser – slik at pilotene alltid kan se om det er trygt å fly.

Tekst: Vibeke Buan

Fire av seks i teamet som jobber med værkameraene: Foran driftstekniker Kristian Pettersen, bak fra venstre driftsleder Morten Bøgvad, systemutvikler Lars Selstad og systemutvikler Yao Cheng. Foto: Vibeke Buan

Flygernes nye øyne har de blitt kalt, værkameraene som det i skrivende stund er 92 av plassert på steder over hele landet. Og antallet øker nesten måned for måned:

– I løpet av året kommer vi til å passere 100 stasjoner, sier gründer og pilot Jens Fjelnset, som også har en stilling som driftsansvarlig i Norge for værkameraene.

For å finne ut hvor det er best å sette opp nye værkameraer har Jens gjennomført en undersøkelse blant alle flygerne som bruker værkamerasystemene i dag, for å få forslag til nye steder, etter siter som de sier på fagspråket. Dette arbeidet er fullført, og etterpå har det vært befaringer på disse plassene.

Fjelnset er imidlertid ikke så opptatt av antall kamera, men snakker om alt vi ikke ser: Hvor mye som ligger bak hver kamerastasjon – på drift, vedlikehold, databehandling.

Les også: Luftambulansepilot Jens Fjelnsets ide om å ta bilder av været gjør at pasienter får raskere hjelp

Gründer og pilot Jens Fjelnset ved en av værkameraboksene. Foto: Thomas Kleiven

Gründer og pilot Jens Fjelnset ved en av værkameraboksene. Foto: Thomas Kleiven

Nye kameraer i nord

– Den delen er større og mer komplekst enn selve byggingen av kameraene. Det er så mye som skal skje rundt systemet for å få det til å virke, sier Fjelnset, og trekker fram teamet som jobber med dette hver dag: Bjørn Fossen, Lars Selstad, Morten Bøgvad, Kristian Pettersen, Yao Cheng og Aurora Bjørnebekk. De seks sørger for drift, support og utvikling.

– Mange av de nye værkameraene som settes opp i 2019 kommer i nord, i Finnmark, Troms og Nordland, forteller driftsleder Morten Bøgvad.

Blant det de arbeider med, er å utvikle nye løsninger og teste dem ut. Drifting kan for eksempel innebære å sette opp vindmålere eller nye værkamerastasjoner, eller bistå de som skal gjøre det. Det siste er det også flere av redningsmennene som gjør. Og så er det å svare på telefoner og eposter fra de som bruker kameraene, og har noe de trenger hjelp til.

Parallelt med dette Lars Selstad har bygd opp HemsWX.no, som er nettversjonen av værkamera-appen.

– Nettsiden er veldig lik appen. Men på basene har de egne skjermer på operasjonsrommet sitt, slik at de kan få opp flere værbilder samtidig. Da bruker de nettversjonen av værkameraene, forklarer Lars.

Les også: Trygge helikopterturer uavhengig av været

Fra låveveggen i Ål ut til alle basene

Mange av oss kjenner historien om hvordan værkameraene ble til – men den er så god at vi tåler en liten repetisjon:

Pilotene kan se bildene fra værkameraene via sin telefon, nettbrett, PC eller på legehelikopterbasenes kontrollrom. Når de skal ut på et oppdrag kan de raskt fastslå om de kan fly eller ikke. Foto: Fredrik Solstad

Det startet med at pilot Jens Fjelnset på basen i Ål hadde en ide: Hvorfor ikke sette ut kameraer for å se hvordan været er på ulike steder?

For luftambulansen er nemlig været så avgjørende at det kan hindre legehelikoptrene i å nå ut til en syk eller skadet pasient. Problematisk flyvær kan være svært lokalt, som for eksempel tett tåke i et trangt dalføre. Men det er ikke sikkert at disse fenomenene vises i værmeldingen.

Derfor har Stiftelsen Norsk Luftambulanse utviklet et helt nytt system for å vise hvordan været er på utsatte steder langs de vanligste flyrutene. To til tre fotoapparater er plassert inni en boks. Gjennom vinduer i boksen tar de bilder av været. Dette gjøres hvert kvarter gjennom hele døgnet. Værkameraenes innstillinger gjør det mulig å få bilder av høy kvalitet også om natten. Og bilder og andre værdata som samles inn via fotoboksene sendes kontinuerlig til en database.

Les også: Slik er livet som pilot i luftambulansen

Kan se været på mobilen

Slik kan pilotene i dag se bildene via sin telefon, nettbrett, PC eller på legehelikopterbasenes kontrollrom. Når de skal ut på et oppdrag kan de raskt fastslå om de kan fly eller ikke. De kan finne ut om det er mest hensiktsmessig å fly en alternativ rute, eller å overføre oppdraget til en base hvor man flyr inn fra en annen retning. Bildene kan også vise at det er mulig å fly selv om det er uvær.

Kort oppsummert: Med værkameraene kan hjelpen komme raskere fram til pasienten når det er dårlig vær. Og for mannskapet om bord på legehelikoptrene gir kameraene bedre sikkerhet.